Sök

Taste Hero ska bygga ett foodtruck-imperium – backas av Saeid Esmaeilzadeh

Taste Heromat

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Taste Hero ska utmana foodtruck-branschen med mer struktur och och storskalighet. Nu får de in 10 miljoner från bland annat Serendipity-grundaren Saeid Esmaeilzadeh för att kunna skala upp.

“Vi vill bli störst inom mat-Sverige”, säger medgrundaren Damon Pirzadeh.

Foodtruck-branschen i Sverige består ofta av en entreprenör som kör runt med sin egen vagn, lagar maten på plats och handlar maten i närmsta butik. Det menar grundarna bakom Taste Hero som nu ska göra helt tvärtom.

"Vi ser en möjlighet att förbättra foodtruck-branschen i Sverige genom att bidra med en mer strukturerad approach. Om man ska hårddra det så vill vi bli Sveriges ledande mobila restaurangkoncept och samtidigt höja standarden på streetfood”, säger Damon Pirzadeh.

Bolaget har han grundat tillsammans med sin bror David Pirzadeh (tillsammans ligger de bland annat bakom klädmärket D.brand och restaurangen samt foodtrucken Friends' table) och David Novin som kommer från finansvärlden.

“Med Friends' table var vi med på alla stora festivaler och såg vilken stor efterfrågan det fanns. Samtidigt såg vi att många aktörer inte hade någon struktur. Det finns ett hav av enmans-foodtrucks”.

All mat förbereds i ett storkök

Taste Hero, som till en början kommer rulla ut tio bilar i Stockholm i mars, kommer förbereda all mat i ett storkök på Gärdet, med kapacitet att göra mellan 5.000 och 10.000 rätter per dag. Under året är sedan planen att växa flottan med upp mot 20 bilar. 

“Det handlar inte om att rätterna ska lagas i sin helhet i köket, utan de ska förberedas där och sedan sättas ihop i vagnarna. Istället för att någon ska stå i en vagn och hacka grönsaker i sju timmar hinner de istället göra annat, som att prata med kunderna”, säger Damon Pirzadeh och fortsätter:

“Det innebär också att vi kan ha kontroll på råvarornas kvalitet och var de kommer ifrån, vi kan ha ett ekologiskt tänkande och vi kan teckna avtal med stora aktörer. Det finns flera skalfördelar och kvaliten på maten blir alltid densamma”

VI vara lönsamma från start

Bolaget börjar sin satsning i Stockholm men planen är att expandera till andra regioner genom att starta nya storkök på plats. 

Ett land som de sneglat på inför lanseringen är USA. 

“Där är det här en stor industri, det finns stora aktörer som rullar bra och är lönsamma. Det kan man lyckas med om man har hela ledet”, säger Damon Pirzadeh.

Under första året har bolaget räknat med en omsättning på mellan 17-20 miljoner kronor och planen är att vara lönsamma. Men det finns också planer på att köpa upp befintliga foodtruck-företag. I så fall kan omsättningen bli bra mycket högre, enligt Damon Pirzadeh. 

För att skala upp har de fått in 10 miljoner kronor från Serendipity-grundaren Saeid Esmaeilzadehs nystartade bolag Spartacus Capital (vad han vill satsa sina pengar på kan du läsa här), samt från investmentbolaget Vincero som tidigare backat bland annat Doktor.se. Investerarna har dessutom förbundit sig för framtida investeringar i bolaget.

"Vi älskar mat – men är inga kockar"

Förutom i stan kommer de också att finnas på mer "otillgängliga" platser där det jobbar mycket folk men finns få restauranger i närheten. De har också en rad festivaler inbokade. 

De olika foodtrucksen kommer på sikt att ha olika teman som tas fram tillsammans med kökschefen. Nu siktar bolaget på att anställa 30-40 personer.

“Vi älskar mat, men vi är inga kockar utan företagare som ser det här på ett annat sätt. Tanken är därför att hitta människor som kompletterar oss, människor med hög kunskap inom sitt segment. Vi har till exempel en kökschef med 40 års erfarenhet”, säger Damon Pirzadeh. 

Läs mer