Den Stockholmsbaserade startupen Volumental har utvecklat en mjukvara för 3D-scanning som bland annat gör det möjligt att skapa produkter efter ens personliga kroppsform. I dagsläget har Volumental exempelvis ett avtal med tyska Mykita om att göra skräddarsydda glasögon.
Nu kan startupen stoltsera med en ny storkund. Det är den amerikanska, börsnoterade varuhuskedjan Nordstrom som skrivit på ett avtal om att börja använda Volumentals teknik i sina skoaffärer.
Kedjan, som även har en e-handel, har i dagsläget 323 butiker i Nordamerika och omsatte 115 miljarder kronor 2014.
”Vi vill hjälpa våra kunder på nya, unika sätt och vi testar konstant hur tekniken kan förbättra vår service”, säger Scott Meden, som är skoansvarig på Nordstrom, i en kommentar.
Volumental har sedan tidigare även skrivit avtal med italienska skotillverkaren Scarosso.
”Att skon passar är en viktig komponent för vår affär och vi är glada över att kunna utforska möjligheterna med att förbättra noggrannheten och bekvämligheten när det kommer till att hitta rätt storlek", Scott Meden på Nordstrom.
För drygt ett år sedan fick Volumental in 20 miljoner kronor i en första finansieringsrunda för att omsätta sin vision till verklighet. Pengarna kom från riskkapitalbolagen Moor och founder.org.
Breakit söker Volumental för en kommentar.