Sök

Kronans Apotek satsar tungt på Googlande kunder

Kronans apotekApotekHälsa

David Hasselrot. Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

En satsning på SEO-optimering ska ge Kronans Apotek en fördel i kriget om e-handlande kunder.

Sedan Kronans Apotek lanserade sin nätbutik för 5 år sedan har den vuxit till att idag stå för 5 procent av de totala intäkterna. Under 2018 hade koncernen en total omsättning på 8 miljarder kronor.

Det kan tyckas vara en liten andel av den totala försäljningen, men bolaget meddelar i ett pressmeddelande att försäljningen online de senaste åren har ökat kraftigt. Över 100 procent på en tvåårsperiod, där hemligheten enligt bolaget är sökordsoptimering.

Gått all in på Google

“Idag hittar folk oftast sina produkter genom att söka på Google och allt fler hämtar även ut sina recept online. Just därför är en framgångsrik sökordsoptimering nyckeln till framtida tillväxt för Kronans Apotek. Under år 2019 lyckades vi öka både SEO-trafiken och de organiska intäkterna med över 100 procent jämfört med föregående år. Den bedriften ska vi göra om även i år”, säger Hannes Hasselrot, e-handelschef på Kronans Apotek i pressmeddelandet.

Den satsningen tänker de fortsätta med och målet är att fortsätta dubbla trafiken till Kronans e-handel under 2020. Det handlar om satsningar på både produkt och informationssidor som ska locka Google-sökarna (eller de på andra sökmotorer), till apotekets sajt.

“Som alla digitala aktörer behöver vi jobba med både kortsiktiga och långsiktiga perspektiv och SEO är att bra exempel på det sistnämnda. Det arbete som läggs ner där kan ge intäkter och trafik i flera år framöver. Till skillnad från en kampanj som slutar att prestera så fort den blir inaktuell. Vi gör kontinuerligt ett gediget analysjobb för att se var vi kan och vill växa organiskt och jobbar sedan strategiskt efter det”, säger Hannes Hasselrot.

Läs mer