Från början startade Meduniverse som en digital community där läkare över hela världen kunde ta kontakt och dela med sig av sina patientfall.
Anna Omstedt Lindgren, som grundade Tasteline i början av 2000-talet, hade förhoppningen om att behovet av att dela med sig av recept skulle kunna appliceras även på patientfall.
Men tanken på ett “Facebook för läkare” föll. Yrkeskåren visade sig vara alltför svårengagerad.
Så Anna Omstedt Lindgren och hennes medgrundare Anna Norin ändrade affärsmodell. De senaste tre åren har Meduniverse utvecklat en sajt som ska hjälpa läkemedelsföretag att förstå hur läkare tänker när de väljer behandlingsmetod och vilka produkter de ska använda.
Läkemedelsföretagen kan lägga in fiktiva patientfall kring sina produkter, informera hur man använder dem och vilka nya läkemedel och behandlingsriktlinjer som finns.
“Patientfallen tas ofta fram av de medicinskt ansvariga på läkemedelsbolagen och kan sedan nyttjas i bolagens befintliga marknadskanaler, via webbsidor, mejlutskick, konferenser, eller andra face-to-face-möten med läkare eller andra viktiga målgrupper,” säger Anna Omstedt Lindgren.
Tanken är att läkare ska kunna se hur kollegor i andra länder behandlar patienter med liknande symptom och att tjänsten ska fungera både som marknadsföringsverktyg och som underlag för marknadsundersökningar.
“Intresset är stort. Vi ser en markant ökad efterfrågan av vår mjukvara i takt med att läkemedelsindustrin aktivt söker nya digitala lösningar för effektiv och datadriven kommunikation med läkare och andra intressenter inom life science-industrin,” säger Anna Omstedt Lindgren.
Nu plockar Meduniverse in 11 miljoner kronor från 20 North Street, ett nätverk av investerare som är knutet till den finansiella rådgivaren HDR Partners. Även befintliga ägare deltar i nyemissionen.
Håkan Åström, med bakgrund från läkemedelsindustrin, och Björn Algqvist, medgrundare av programvaruföretaget Intentia, förstärker styrelsen som representanter för 20 North Street.
“Målet är att utöka den internationella närvaron och samtidigt anställa fler personer med nyckelkompetenser på området. Vi söker just nu de bästa talangerna inom sälj- och teknikutveckling", säger Anna Omstedt.
För tillfället är Anna Omstedt Lindgren bosatt i Boston, där hon utreder möjligheterna för en amerikansk expansion. Bokslutet för 2015 är inte klart än men omsättningen kommer att landa på cirka 4 miljoner kronor. I år är målet att omsätta 5-10 miljoner.
“Vi ser en stor potential i att våra kunder använder vårt patientfallsverktyg på flera marknader. Det ger dem också en möjlighet att jämföra statistik över olika geografier. I dag har vi flera kunder som jobbar med oss i Norden och ett par första fall i Tyskland och Frankrike," säger Anna Omstedt Lindgren.