Sök

Annonssamarbete med Pressa.se

Växande företag? Så kan ni spara tusenlappar på it-produkter

Andreas Jakubowicz på Pressa.se.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Nya tjänsten Pressa.se kapar utgifterna med tiotals procent: ”Det är bara en knapptryckning bort”.

Han har själv varit där. När entreprenören Andreas Jakubowicz startup Medlink formligen exploderade – från 0 till 200 miljoner i omsättning på under tre år – startade jakten på fler anställda.

Och på utrustning till dem.

”Ett av mina ansvarsområden var att köpa in all teknik som behövdes. Att hitta datorer, telefoner och annan utrustning till ett kontor kräver ett omfattande och tidskrävande researcharbete. Dessutom är man helt utelämnad, eftersom de stora leverantörerna inte kontaktar en. För dem tar det lika lång tid att sälja 300 datorer som tio”, säger Andreas.

Fanns det inte en bättre lösning, som kan ge mindre företag det bästa priset utan att de ens behöver leta själva?

Det fanns en stor efterfrågan från mindre företag, men ingen som sprang på dem

Svaret fick han från vännen Matteo Poropat, som hade kläckt en idé. 

”Jag kommer från entreprenörsidan, och Matteo har tidigare jobbat med sälj hos stora IT-drakar. Han hade sett samma problem, fast från andra sidan. Det fanns en stor efterfrågan från mindre företag, men ingen som sprang på dem. Vi bekräftade varandras funderingar.”

Eftersom lösningen inte redan fanns så skapade de den själva: Pressa.se.

Sparar pengar...

”När man som företagare går ut i butikerna och börjar jämföra så jämför man alltid de statiska konsumentpriserna. Men när man handlar B2B är det inte så smart att göra så. Eftersom vi på Pressa.se har 50 leverantörer knutna till oss så tävlar de om att ge den bästa offerten, och våra kunder behöver knappt göra något”, säger Andreas nöjt.

Låt Pressa.se hitta bästa priset inför nästa inköp – läs mer här!

Kvitton på att tjänsten fungerar har de redan fått. När en skola i Stockholmsområdet skulle göra ett stort inköp av projektorer jämförde de först priserna direkt i butikerna. Men när den ansvarige inköparen snubblade över pressa.se blev det ett riktigt lyckokast.

Genom oss sparade de cirka 90 000 kronor på affären, ungefär 30 procent

”De hörde av sig till oss och var helt lyriska. Genom oss sparade de cirka 90 000 kronor på affären, ungefär 30 procent. Att få en sådan bekräftelse på att vi är rätt ute är härligt.”

… och dyrbar tid

Just offentlig sektor och små- till mediumbolag är de som Pressa.se riktar sig mot främst. Och besparingen som görs ligger inte enbart i pengarna – utan även i tiden.

Jag tror att många företag kör på med samma leverantörer som alltid, eftersom det är enkelt

”Jag tror att många företag kör på med samma leverantörer som alltid, eftersom det är enkelt. Det är inte som på det glada 70-talet då personer bara hade ansvaret för att köpa in en enda sak, nu ska du köpa in allt. Det blir lätt väldigt mycket att göra, och när man då ska effektivisera gör man det lätt för sig och kör på i gamla hjulspår.”

Nu hoppas Andreas att fler företag ska våga testa terrängen, och upptäcka hur smidigt Pressa.se kan fungera för dem.

”De behöver inte längre jaga leverantörer, och inte sitta kvar med för dyra leverantörer. Vi gör det superenkelt att konkurrensutsätta marknaden, bara genom en knapptryckning.”

Gratis offertförslag inom några timmar – prova Pressa.se här!

Läs mer