Sök

Har klockan stannat? Batteribrev vill att du servar den på nätet

Batteribreve-handel

Didrik Wachtmeister och Johan Imbro. Foto press.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Batteribrev vill utmana de traditionella urmakarna genom att serva klockor på nätet.
"Vi ser att människor har ett stort behov av att göra det här från sitt hem", säger medgrundaren Didrik Wachtmeister.

Du kan använda en bra klocka med god kvalitet år efter år –  batterierna kommer du däremot att behöva byta med jämna mellanrum. Den traditionella lösningen har varit att trippa iväg till en urmakare och lämna in klockan för service över disk.

Nu vill startupen Batteribrev att du fixar dina klockor på nätet istället. Kunderna får hem ett brev där de stoppar ned klockan och skickar iväg den på service. Batteribrevs urmakare byter batteriet, trycktestar klockan och skickar sedan tillbaka den inom två dagar. 

Var med och grundade klocksuccén

Bakom tjänsten står Didrik Wachtmeister och Johan Imbro. De har båda gedigen erfarenhet från branschen. Didrik Wachtmeister är medgrundare till det svenska klockmärket Triwa som omsatte 50 miljoner kronor under 2018, där Johan Imbro varit försäljningschef. 

Didrik Wachtmeister berättar att det byts ut miljontals klockbatterier i Sverige 

“På Triwa fick vi väldigt mycket förfrågningar om batteribyte, och få av dem var villiga att gå till urmakaren för att ta hand om problemet. När vi började undersöka volymerna såg vi att det fanns potential att erbjuda tjänsten online”, berättar Didrik Wachtmeister.

I höstas rullade de ut Batteribrev. Enligt bolaget finns inga konkurrenter med liknande affärsmodell i Sverige och målet är att ta minst 10 procent av marknaden inom 2 år. 

”Tanken är att ta in kapital för att expandera tjänsten och satsa på marknadsföring för att nå kunderna. Steget därefter är att expandera in i ett nytt land”, säger Didrik Wachtmeister.

Bra att laga det man har

Att skicka klockorna med post, istället för att sköta det över disk, väcker frågor om hållbarhet. Didrik Wachtmeister säger att paketen alltid skickas kollektivt samt att lösningen exempelvis kan ersätta en biltur till urmakaren. 

”Jag tror att frakt och transporter, med dagens e-handelsklimat, är något vi får vänja oss vid. Samtidigt jobbar fraktbolaget för att förbättra sina policys och miljöpåverkan”, säger Didrik Wachtmeister och fortsätter; 

”Vi tycker att det är bra om man återanvänder sin klocka, och ur en miljöaspekt är det bra att laga det man har”. 

Batteribrev har anslutit och anställt egna urmakare som fixar och skickar tillbaka klockorna.  Om tjänsten växer snabbt skulle den kunna komma att utgöra ett hot mot redan etablerad urmakare. Didrik Wachtmeister menar dock att modellerna kan samexistera, där vissa föredrar att gå till en urmakare medan andra hellre sköter det över nätet. 

”I dagens konsumtionsmönster ser vi att kunderna köper klockorna över nätet, men om du vill hjälp måste du gå till en urmakare. Människor har ett stort behov av att göra det här från sitt hem, och det kan vara långt till en urmakare”, säger Didrik Wachtmeister.

Läs mer