Sök

Thomas Löfgren grundade Junkyard – nu satsar han på vegetarisk snabbmat

JunkyardGod Mat & Comat

Thomas Löfgren. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Går från hippa kläder till vegetarisk mat.

Det var redan 2002 som Thomas Löfgren grundade den nydanande actionsport-fokuserade butiken och e-handeln Junkyard. Med försäljning av prylar och kläder inom streetwear, skate- och snowbordkulturen, i både butik och online, blev bolaget snabbt en stor hit.

Löfgren själv var också aktiv i att bygga skate- och snowboard-scenen i Sverige genom att anordna event och sponsra åkare. 

Själva satsningen på e-handel från butiken i Trollhättan kom dessutom i en tid då branschen fortfarande befann sig i sin linda. Men det skulle snart visa sig vara helt rätt.

“Vi körde mycket gerilla marketing med klistermärken och spred varumärket från mun till mun. Sen såg vi hur allt bara rusade och vi dubblade intäkterna varje månad. Min verksamhet omsatte cirka 2 miljoner innan vi drog igång e-handeln, sen växte vi på tio år till över 200 miljoner i omsättning och blev Nordens i särklass största bolag inom vår nisch”, säger Thomas Löfgren och fortsätter.

“Det var en jäkla resa där jag körde mycket på magkänsla.“

Plockade in nya delägare – då blev det inte rätt

Men tillväxtresan började sakteligen att plana ut. 2012 märkte Thomas Löfgren och bolagets affärschef att de behövde undersöka sätt att ta företaget vidare till nästa nivå, då bestämde de sig för att ta in nya delägare. 

Utvecklingen blev sedan inte riktigt som Thomas Löfgren hade tänkt sig. Han kan inte gå in på detaljer, men han berättar att bolaget inte utvecklade sig i den riktning han önskade. 

2014 valde han istället att lämna Junkyard helt för att ta en paus från företagandet.

"Precis när jag sålde så tog jag verkligen timeout. Fick en påse pengar och tänkte inte mer på Junkyard och vi fick vårt tredje barn."

En kassalös satsning

Nu är entreprenören tillbaka med en ny satsning som han hoppas ska ta matsverige med storm. Med nystartade bolaget God Mat & Co ska han sälja vegetarisk snabbmat och ska haka på trenden med självservering och kassalös teknik. 

Idag bedriver företaget testverksamhet med smarta kylskåp på ett tiotal olika företag i området kring Trollhättan, där biltillverkaren Nevs är en av kunderna. Men i konceptet planeras också bland annat kassalösa restauranger och e-handel, även om de delarna inte har lanserats ännu.

Vill bygga ett miljardbolag

Själva idén har sin grund i ett kafé och butik som Thomas Löfgren driver tillsammans med sin sambo.

“Det är många delar i det här som är aktuella just nu, mat, vegetarianism och klimat. Det var i samband med att jag drev Godhem.se tillsammans med min sambo och att jag själv blivit vegetarian som jag började fundera på att skapa en mer skalbar produkt. Då föddes God Mat & Co.”

När Thomas Löfgren nu satsar på att ge sig in i matbranschen är det med högt ställda förväntningar.

“Planen att bygga detta i fem år och bli nordens största aktör inom vegetariskt snabbmat. Självservering är något som bara är i sin linda ännu. Jag tror att det inom 10 år kommer vara övervägande självservering i den här branschen”, säger han och fortsätter.

“Jag vill bygga ett miljardbolag. Det är en stor del av drivkraften, sen kanske jag siktar mot stjärnorna och når till månen.”

Vill äga hela produktionskedjan

Verksamheten drog igång förra året och det pågår mycket utveckling av mjukvaran i appen som kopplas till skåpen, liksom av de övriga verksamhetsområdena. Bolaget befinner sig fortfarande i ett tidigt stadie och har hittills finansierats av Thomas Löfgren själv tillsammans med kollegan Eivind Vogel-Rödin som tidigare drev startupen Shotitlive som såldes till TT News Agency 2016.

“Vi håller oss till affärsplanen. Vi började i juni 2019 och drog igång ordentligt i oktober. Sedan dess har vi utvecklat allting kontinuerligt. Vi har sagt att vi ska hålla oss till ett tiotal kylskåp tills vi känner att systemen är så bra som vi vill att de ska vara”, säger Thomas Löfgren.

“I år är framförallt ett utvecklingsår där vi placerar ut kanske 10-20 kylar och någon restaurang. Sedan kanske vi även lanserar e-handeln senare i år.”

Än så länge sker en del av produktionen genom kaféet Godhem.se. Förhoppningarna är  att de ska kunna äga hela produktionskedjan, från tillverkning till kundens köp.

“Om vi kan producera billigare och äga slutkunden så blir det stora marginaler. Det är väldigt dåliga marginaler generellt sätt inom livsmedel, lite bättre inom restaurang, men det jag försöker hitta nu är högmarginalprodukter med hög kvalitet”, säger Thomas Löfgren.

Läs mer