Anna Wikland kommer från rollen som affärsområdesansvarig för handel och telekom på Google Sverige. Det innebär att hon bland annat har varit chef för den avdelning som säljer sökordsannonsering och Youtube-reklam till svenska e-handlare.
“Jag är jätteglad över att ha fått förtroendet. Google Sverige har ett team med riktigt grymma människor och jag ser fram emot att bli deras ledare", säger hon när Breakit når henne på telefon direkt efter beskedet.
Anna Wikland har en bakgrund på det digitala annonsbolaget Keybroker men har jobbat på Google sedan 2014. Anna Wikland börjar på sitt nya jobb i april, när hon kommer tillbaka från sin föräldraledighet.
Hon vill avvakta med att berätta om hon kommer genomföra några stora förändringar på Google Sverige - men nämner ett par branschtrender som hon tycker är viktiga just nu.
“En stor trend är att mycket rör sig mot programmatiska format (automatiska annonsköp). Det ser vi även internationellt. En annan är förstås att mobilen som annonsyta blir allt mer intressant", säger Google-chefen.
En del skulle säga att Facebook har vunnit kampen mot Google om annonsering i mobilen. Vad tycker du om det?
"Jag håller inte med om den beskrivningen. Vi är väldigt väl positionerade i mobilen. Men alla sådana frågor vill jag gärna återkomma till när jag har tillträtt".
Anna Wikland tar över efter Anders Berglund, som aviserade sin avgång i november. Han hade då jobbat mindre än två år på posten.