Sök

Woilà vill bli nätshopparnas bästa vän – tar in 30 miljoner

Woilàe-handel

Teamet bakom nya tjänsten Woilà. Foto: Pressbild.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Startupen som vill bli nätshopparnas bästa vän tar in 30 miljoner kronor bland annat från Schibsted Growth.

Att jämföra priser, via tjänster som Pricerunner eller Prisjakt, har blivit standard för många nätshoppare.

Men vad händer med priset när du väl har klickat hem en vara? Det var den frågeställningen som senare kom att resultera i Woilà – en tjänst som ser till att konsumenter som köpt produkter som sedan sjunker i pris får mellanskillnaden tillbaka.

Bolaget breddade även sin affärsmodell nyligen genom att börja hjälpa resenärer att få pengar tillbaka vid förseningar hos SJ. Tjänsten håller reda på om och i vilken omfattning användarens tåg är försenat och hanterar sedan ersättningsutbetalningen.

Bakom Woilá står Wilhelm Schenning, Carl Enbom, Jonas Friman och Rickard Bergeling. Bolaget backas sedan tidigare bland annat av Prisjakt-grundaren Jonas Bonde, DIBS-grundaren Niklas Söderholm och ITAB:s storägare Anna Benjamin.

Största delen kommer från Schibsted

Det här är Woilàs tredje kapitalrunda, och den klart största sedan starten. Totalt rör det sig om 30 miljoner kronor, varav 25 miljoner kronor kommer från Schibsted Growth och fem från tidigare investerare. Däribland Jonas Bonde som själv sålt just Prisjakt till den norska mediejätten, skriver Di Digital. 

Wilhelm Schenning säger till Di Digital att största delen av pengarna ska gå till marknadsföring men också till etablering på nya marknader. Han tror även på att många kommer att upptäcka och använda tjänsten under året.

”År 2020 taktar vi mot att en miljard kronor ska passera vårt system. Det skulle innebära en procent av all svensk e-handel”, säger han till Di Digital.

Läs mer