På fredagsmorgonen avslöjade Breakit att Spotifys 45 miljoner gratisanvändare genererade 916 miljoner kronor i omsättning för år 2014. Det är bara en tiondel av den totala intäktsmassan.
Musiktjänstens 15 miljoner betalande prenumeranter står för runt 90 procent av den totala omsättningen på 10 miljarder kronor.
I senaste avsnittet av Breakits podcast kommenterar Jon Mauno Pettersson nyheten.
"Man kan framför allt konstatera att reklamfinansering av musik inte är en hållbar affärsmodell som det ser ut idag. Det är svårt att se att 70 procent av 1,70 kronor i månaden, alltså lite mer än 1 krona, är en skälig ersättning för fri tillgång till musik", säger han i podden.
Det innebär att de musiker, som Taylor Swift och Jay-Z, som har kritiserat gratismodellen nu får mer ammunition i PR-kriget mot Spotify.
Musikerna får cirka 70 procent av Spotifys intäkter, vilket innebär 1,19 kronor i månaden i fallet med intäkterna från gratisanvändarna.
"Till Spotifys försvar kan man framför allt säga att de har lyckats väldigt bra med att konvertera gratisanvändare till betalande. Det är ju själva tanken med modellen, att det ska ske över tid", säger Jon Mauno Petterson.