Sök ikon

Spotifys satsning på annonser – riktar reklam baserat på spellistor

Artikel bild
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

"Spotifys reklamintäkter har ökat med 53 procent under första kvartalet av 2015", säger Stefan Palmquist, nordisk säljchef på Spotify.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

I dag kan Breakit berätta att Spotifys reklamintäkter är avsevärt mycket mindre än intäkterna från prenumeranter. Speciellt per användare och månad. I snitt genererar en gratisanvändare 1,7 kronor i månaden för Spotify – medan prenumerationsavgiften ligger på 100 kronor i månaden. 

Detta påverkar i sin tur hur mycket pengar rättighetsinnehavarna får i sista ledet.

Exakt hur annonsintäkterna har utvecklats under helåret 2015 i jämförelse med 2014, som våra siffror avser, vill Spotify inte kommentera. Men enligt bolagets säljchef Stefan Palmquist har intäkterna ökat. 

"Tillsammans med våra nya annonsformat har vi sett att Spotifys reklamintäkter har ökat med 53 procent under första kvartalet av 2015 jämfört med 2014, samt en ökning på 380 procent för reklamintäkter endast på mobilen under samma period", säger Stefan Palmquist, nordisk säljchef på Spotify.

Huruvida intäktsökningen enbart beror på att Spotify har ökat antalet användare eller om intäkten per användare har ökat är däremot oklart.

"Vi fortsätter ständigt att utveckla nya effektiva möjligheter för annonsörer att kommunicera med vår publik, samtidigt som vi säkerställer att våra användare blir serverade budskap som upplevs som relevanta". 

Stefan Palmquist berättar att Spotify under 2015 utvecklat flera nya annonsformat, bland annat videoannonser riktat mot mobil och dator.

”Vi har även lanserat smartare audience targeting som erbjuder annonsörer möjligheten att kunna rikta sina budskap mot unika publiksegment och deras lyssnings-beteende, exempelvis träningsfantaster, pendlare, föräldrar, tonåringar och trendsättare. Under förra året öppnade vi även upp möjligheten att köpa annonsformat via programmatic som också erbjuder nya möjligheter för annonsörer", säger Stefan Palmquist.

Läs mer