Sök ikon

Tysk rabattjätte skippar kontor i Sverige på grund av bostadsbrist

Artikel bild
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT/Press. Till höger: Cuponations presskontakt Lukas Ohlsson

Internetbolaget Cuponation skulle storsatsa på Stockholm, starta lokalkontor och nyanställa minst 20 personer. Nu har bolaget lagt planerna på is. "Att hjälpa alla med att fixa bostad hade tagit för mycket tid och resurser", säger chefen.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Vi har tidigare rapporterat om Cuponations planer på en nordisk storsatsning. Tanken då var att etablera ett Stockholmskontor för att komma närmare kunder och partners. Bolaget erbjuder rabattkoder och e-kuponger genom sin app. I Sverige finns konkurrenter som Kampanjjakt och Gratislandet.

Nu meddelar dock bolaget att den nordiska avdelningen får stanna kvar på huvudkontoret i München. Bostadsbristen i Stockholm satte stopp för planerna.

“Har man inte några kontakter i stan har man två alternativ i Stockholm. Antingen hyra jättedyrt i andra hand eller ta stora banklån för att köpa en lägenhet. Om man ska jobba i stan ett antal år kanske man inte vill köpa. Vi har ungefär 30 anställda som skulle flytta upp. Att hjälpa alla med att fixa bostad hade tagit för mycket tid och resurser så vi beslutade helt enkelt att stanna kvar och sköta den nordiska verksamheten från Tyskland”, säger Lukas Ohlsson, presskontakt på Cuponation.

Bolaget har totalt 300 anställda i 17 olika länder. Men ingen av dem sitter i Norden. Lukas Ohlsson berättar också att bolaget har valt bort Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Det är dock av affärsmässiga skäl och inte på grund av de anställdas bostadsproblem.

“Stockholm är lite av en metropol i Norden, inte bara för startups utan även andra boalg. Vi har väldigt mycket kontakt med återförsäljare i Stockholm. Dessutom har ofta andra bolag vi vill samarbeta med sin nordiska verksamhet i staden. För vår del var det mest logiskt att välja Stockholm om vi skulle ha ett eget kontor i Norden”, säger han.

Trots de ändrade planerna tror Lukas Ohlsson att den uteblivna flytten har haft begränsad effekt på verksamheten.

“Skillnaden är egentligen att vi kunde ha haft en ännu tydligare närvaro på plats i Stockholm men jag vet inte hur stor effekt det hade haft. Sedan kanske det hade underlättat att finnas i Stockholm för att rekrytera svenska talanger. Men å andra sidan är det samma problem för personer inom Sverige som för oss. Man går miste om massvis med rekrytering även nationellt”, säger Lukas Ohlsson.

Att bostadsbristen är ett problem för svenska startups är egentligen ingen nyhet. För snart ett år sedan pekade Spotify-grundaren Martin Lorentzon ut bostadsbristen som den största flaskhalsen för tillväxten i Stockholms startups.

Det är en uppfattning som Lukas Ohlsson delar.

“I längden tror jag det kan leda till att fler bolag flyttar från Sverige när det blir lättare att hitta talang utomlands. Man bygger inte i samma takt som populationen växer. Det kan Stockholm som startupstad förlora mycket på”, säger han.

Cuponation ägs till en betydande del av tyska Rocket Internet där svenska Kinnevik är storägare. Under 2014 omsattte Cuponation 4 miljoner euro (37 miljoner kronor räknat med dagens växelkurs), vilket var en ökning med 669 procent från 2013.

Läs mer