I fjol lanserade Svea Bank en helt ny digital bank för entreprenörer. Målet var tydligt: förbättra vardagen för småföretagare, så att de kan lägga mer tid på kärnverksamheten – och mindre på bankkontor, byråkrati, och blanketter.
”Storbankerna är jättebra på stora bolag. Men för mindre bolag, som kanske bara drivs av en person, har det inte funnits någon bra banklösning. Vår företagsbank erbjuder egentligen helt vanliga standardtjänster, men flödet är automatiserat”, säger Victor Ramström på Svea Bank.
Hur har det då gått? Victor Ramström och hans kollegor förutspådde ett stort behov av en enkel och smidig digital företagsbank, och utvecklade en plattform därefter – bär storsatsningen frukt?
”Det har gått långt över förväntan. Och responsen har varit överväldigande, både från nya kunder och från företag som inte är hos oss idag men skulle kunna bli framöver. Men vi är inte klara än”.
En enkel och smidig företagsbank – läs mer här
Lyssnar på kundernas önskemål
Sedan lanseringen har Svea Bank kontinuerligt förbättrat den nya företagsbanken och lagt till fler funktioner. Via internetbanken kan kunderna numera se både kortnummer och cvc-nummer – smidigt om man inte har kortet med sig – och enkelt ändra pinkod vid behov. Det går också att söka kredit direkt via internetbanken. En annan nyhet är en autogiro-funktion och inom några veckor kommer Svea Banks företagskunder även kunna göra utlandsbetalningar.
Det finns inget 10-15 år gammalt system i botten som hindrar oss från att utveckla produkten utifrån våra kunders behov
”Vi har fortsatt örat mot rälsen och plockar in feedback. Vi har fördelen av att vara små och agila, samt att ha byggt hela tjänsten från grunden. Det finns inget 10-15 år gammalt system i botten som hindrar oss från att utveckla produkten utifrån våra kunders behov. Och att ha en nära dialog med våra kunder är väldigt inspirerande, kanske det roligaste med hela jobbet”, säger Victor Ramström.
Läs mer om Sveas digitala företagsbank här
Uppskattar smidigheten och engagemanget
Utifrån målet att erbjuda småföretagare en enkel och lättanvänd digital banktjänst tycks Svea Bank ha lyckats:
Vi kollar om allt fungerar som det ska och om de är nöjda med krediten
”Vi får höra att det är enkelt att bli kund och att använda banken. Och många nya kunder uppskattar att vi hör av oss och hjälper till under hela processen. För att inte tappa den personliga kontakten ringer vi alltid nya kunder dagen efter att de öppnat ett företagskonto hos oss. Vi kollar om allt fungerar som det ska och om de är nöjda med den lösning de fått. Om inte, försöker vi hitta en lösning.”