Sök

Bambuser planerar att ta in 100 miljoner kronor

Bambuser

Maryam Ghahremani, vd Bambuser och Bianca Ingrosso. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Ber ägarna om tillskott.

Livevideotjänsten Bambuser är ett av de bolag som har fått anpassa sin affärsmodell i takt med att konkurrensen från jättar som Facebook ökat. Ett av Bambusers nyare drag är satsningen på en ny livetjänst inom e-handel där man knutit starka spelare som Lyko, Nakd och Bianca Ingrossos Caia Cosmetics till sig. 

”Skönhetskunden är van vid både tutorials och live video, där vi nu ger dem en transparent dialog direkt med varumärket", har Bambusers vd Maryam Ghahremani sagt till Breakit. 

Utveckling är som bekant inte gratis och nu tillkännager Bambuser att de planerar att ta in 100 miljoner kronor. Det rör sig om en företrädesemission där 52 miljoner kronor utgörs av teckningsförbindelser, enligt ett pressmeddelande. 

Pengarna ska användas till att expandera verksamheten inom live-video shopping. Bambuser vill anställa fler och satsa på såväl produktutveckling som marknadsföring. Målsättningen är att nå lönsamhet under 2022. 

Beslut om emission väntas tas vid en extra bolagsstämma i slutet av februari. Ett antal större aktieägare, som Muirfield Invest AB, Ribers Park Fastighets AB och Wellstreet Partners har åtagit sig att teckna aktier. Åtagandena uppgår till runt 52 miljoner kronor, enligt Bambuser.

2018 hade bolaget en omsättning på strax över 5 miljoner och gjorde en förlust på 19,8 miljoner.

Läs mer