Sök

Linn Frisinger tillverkar strumpbyxor av gamla fisknät – dubblar omsättningen

Swedish stockingse-handelHållbarhet

Linn Frisinger/genrebild. Foto: Press/Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

En dokumentär fick Linn Frisinger att börja tillverka strumpbyxor av fisknät och pet-flaskor.
Nu omsätter hennes varumärke Swedish Stockings 17 miljoner kronor.
"För oss är produktionen minst lika viktig som produkten själv", säger grundaren.

För sex år sedan fastnade Linn Frisinger och Nadja Forsberg framför dokumentären Glödlampskonspirationen. Programmet visade hur de produkter vi konsumerar är skapade för att endast hålla en viss tid – så att vi ska köpa nya. En viss produkt fångade vännernas intresse. 

”Det tog upp strumpbyxan som en produkt som gått från att vara exklusiv, och lämnas in på lagning, till att man nu köper ett par nya. Vi började att sätta oss in i produktionen och förstod att de är gjorda av råolja”, berättar Linn Frisinger. 

Hon berättar att det slängs 2 miljarder strumpbyxor varje år. De är dessutom gjorda av polyamid och elastan, vilket gör att de inte kan återvinnas. 

"Det är lika illa att slänga sina strumpbyxor i soptunnan som petflaskor, i grunden är dom gjorda av samma material. Men petflaskor har vi lärt oss att vi ska återvinna."

Duon sa upp sig från sina jobb och grundade Swedish Stockings, som tillverkar strumpbyxor i återvunnet nylon. Konceptet, som har utökats med strumpor, har gått på export världen över och säljs såväl genom egen e-handel som internationella handelsjättar.

Nära dubblar omsättningen 

Under förra året nära dubblade Swedish Stockings omsättningen och landar kring 17 miljoner kronor med ett resultat på runt 200.000 kronor, enligt Linn Frisinger. 

Medgrundaren Nadja Forsberg har lämnat bolaget som fortfarande drivs av Linn Frisinger. Samtidigt har Cheap Monday-grundaren Lasse Karlsson och Jörgen Andersson, som bland annat varit global varumärkeschef för H&M, gått in som delägare. 

Swedish Stockings experimenterar med olika material och försöker bland annat att tillverka strumpbyxor av kaffesump. Andra produkter, som redan är ute på marknaden består av både plastflaskor och fisknät. 

”Ett att våra största miljöproblem är att haven är fulla av plaster och gamla fisknät som dels tar livet av djuren, men även mikroplaster som fiskarna äter och sedan äter vi dem. Vi samarbetar med en organisation som rensar haven och sedan smälter vi ned nylontråden och gör strumpbyxor”, säger Linn Frisinger. 

Stallet var fullt med gamla strumpbyxor

Vid starten fick Swedish Stockings frågor från kvinnor som undrade över vad de ska göra med sina gamla strumpbyxor. Lösningen blev att “ta hand om hela kretsloppet” genom att starta ett  recycling-program där du kan skicka in dina gamla strumpbyxor och få rabatt på nya.

De nya produkterna tillverkas dock inte av gamla strumpbxyor, då de inte går att återvinna, utan av spillmaterial från annan nylontillverkning.

Så vart alla gamla strumpbyxor då tar vägen? 

Linn Frisinger berättar att recycling-satsningen höll på att gå överstyr i starten då allt skickades hem till henne. 

”Jag är gammal hästtjej och hade till slut hela stallet fullt med gamla strumpbyxor från hela världen. Då sa pappa, som själv är entreprenör, att vi måste göra något åt det här”. 

Linns Frisingers pappa har en glasfiberindustri som tillverkar tankar som grävs ned i marken för att separera olja från vatten. Hans lösning blev att mala ned strumpbyxorna och använda dem som utfyllnadsmaterial i glasfibertankar.

”Det här är det bästa vi kan göra idag. Vi började berätta om tankarna och folk älskade det. Det visar också att vi står för det vi säger, att vi vill förändra och influera hela industrin", säger Linn Frisinger och fortsätter; 

"Det pratas mycket om produkt och produktion, men framåt tror jag mer fokus kommer ligga ligga på vad som händer med produkter när dess livslängd väl är slut. Det är företagens ansvar att ha en lösning". 

"Produktionen lika viktig som produkten"

Grundaren har noterat att en större grupp konsumenterna är beredda att betala lite mer för hållbarhet. Produkterna varierar i prisklasserna upp till runt 400 kronor.  Under förra året såldes runt 200.000 strumpbyxor medan 50.000 kom in till recyling. 

I dag är Tyskland, Sverige och Danmark stora marknader, och det har även tagit fart i Kanada och USA. Senaste satsningen var klivet in i Japan. Produkterna säljs genom hundratals återförsäljare världen över, vilket står för runt 70 procent av försäljningen, och resterande egen e-handel. Målsättningen är att siffran ska bli 50/50.  Produkterna tillverkas i Italien där produktionen är solcellsdriven och vattnet som används renas och återanvänds. 

"Produktionen är så kallad zero waste. För oss är produktionen minst lika viktig som produkten själv. Produktionen står i centrum och avgör vad vi kan och inte kan göra". 

Linn Frisinger räknar med att tillväxten ska hålla i sig. Bolaget med sina tio anställda på kontoret i Stockholm och hemstaden Köping har precis slutit flera nya stora samarbetspartners till sig, som  Matches fashion och Selfredges.

”Vi ska behålla en kraftig tillväxttakt och växa mellan 70-100 procent med ett positivt resultat så att vi hela tiden ökar vår vinstmarginal". 

Linn Frisinger försäkrar avslutningsvis att de annorlunda tillverkningen inte betyder att de tummar på kvaliteten. 

”Vi kommer aldrig tillverka något som är miljömässigt bra men inte håller kvalitetsmässigt. Vi kompromissar aldrig med kvaliteten. Det är därför kaffe-strumpbyxan inte lanserats än. Då väntar vi hellre”.

Läs mer