Sök

Digitala begravningsbyrån Fenix fyller kassan – satsar på internationell expansion

Fenix begravningBegravning

Fenix begravnings grundare Charlotte Runius, Johannes Ekblad och Mikael Novak Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vill digitalisera begravningar i England.

Den digitala begravningsbyrån Fenix har tagit fram en tjänst för att förenkla planeringen inför begravningen. Tanken är att digitalisera processen så att familjer exempelvis kan planera allt hemma i soffan eller på olika orter. 

Nu har Fenix tagit in ytterligare 6,7 miljoner kronor i nytt kapital i en nyemission som leds av befintliga ägare, med investeraren Peter Weiderman i spetsen. Dessutom kliver Inbox Capitals styrelseordförande John Wattin in som ny ägare i bolaget. 

“Det är väldigt spännande att få in så erfaren person som John Wattin. Han investerar som privatperson och vi ser fram emot att kunna få hans råd och stöd nu när vi gör en internationell expansion”, säger Charlotte Runius, grundare på Fenix Begravning.

Det är främst en internationell expansion som pengarna ska användas till, berättar Charlotte Runius. Planen är att först kliva in på den engelska marknaden, för att sedan gå vidare ut i Europa.

“Vi har varit aktiva i Sverige i fem år och tycker att vi har haft en bra resa hittills, där vi har hittat en modell som fungerar och går att rulla ut snabbt. Vi har nöjda kunder och investerare – och vi gör inte av med för mycket pengar. Vi ser att vi kan skala i Europa och  har utvärderat flera marknader där valet föll på England”, säger Charlotte Runius och fortsätter.

“Det är en stor marknad som inte är digitaliserad. Det är lite konkurrens digitalt och också relativt lätt att rekrytera brittisk personal i Stockholm.” 

Under räkenskapsåret som slutade i mars 2019 omsatte Fenix begravning 22,6 miljoner kronor, med ett minusresultat på 6,4 miljoner kronor. Några siffror för hur det har gått i år kan Charlotte Runius inte dela med sig av i dagsläget. Däremot säger hon att det storleken på förlusten under fjolåret berodde på att de tog in tio miljoner kronor för att utveckla sin digitala plattform.

Fenix begravning grundades 2014 av Charlotte Runius tillsammans med Mikael Novak och Johannes Ekblad. Bland investerarna finns Tomas Ekman från CVC, Stefan Mahlstein från marknadsföringsbyrån Pineberry och Anders Nettelblad som grundade fotbollsplattformen Svenskafans.com.

Läs mer