Sök

Sveriges hetaste e-handlare avslöjar: Så jobbar vi med "serial returners"

SportamoreCalirootse-handel

Foto: Istockphoto

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

I höstas gick e-handelsjätten Boozt ut med att de väljer att bannlysa kunder som har ett osunt returbeteende. Nu öppnar ytterligare minst två stora svenska e-handlare för att göra samma sak, kan Breakit berätta.

I den här artikeln avslöjar grundare och toppchefer på Nakd, Caliroots, Sportamore, Chiquelle, Cellbes, Bubbleroom och Bymalina hur de jobbar med fenomenet.

Vi kan också berätta att Sveriges kanske absolut tyngsta investerare inom e-handel personligen har drabbats – och själv blivit blockad från att handla.

En liten klick kunder utnyttjar e-handlarnas generösa returvillkor till max och skickar tillbaka mängder av varor. Fenomenet kallas “serial returners” och har fått både stora och små e-handlare att surna till.

Den brittiska e-handelsplattformen Asos började exempelvis redan ifjol stänga av kunder som sätter i system att köpa massor av varor och sedan skicka tillbaka dem. 

För några månaders sedan gick även den svenska e-handelsjätten Boozt ut med att de har börjat stänga av kunder som returnerar orimligt mycket.

Bolaget menar att e-handelsmarknaden är redo för det här nu.

...
  • Pris från
  • 349 kr
  • /månad

Få tillgång till all vår journalistik – bli medlem på Breakit!

Genom att fylla i din mejl och klicka på knappen samtycker du till att Breakit sparar din e-postadress. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter.

Tillgång till alla artiklar

Få det senaste först

Bli en del av vår community

  • Tillgång till alla artiklar
  • Få det senaste först
  • Bli en del av vår community

Läs mer