Sök

Henrik Persson Ekdahls bolag Speqta satsar på ny teknik för Googleannonser

Optimizer InvestSpeqtae-handel

Henrik Persson Ekdahl och Fredrik Lindros. Foto: Pressbilder/Istockphoto

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

En “AI-motor” som gör det möjligt för e-handlare att bara betala för de Google-annonser som leder till köp. Det är techmiljardären Henrik Persson Ekdahls nya satsning.

Speqta är börsnoterade och hette tidigare Mytaste Group. Bolaget ägde tidigare receptsajter som i sin tur slussade trafik till exempelvis e-handlare  ställde om sin strategi 2017. Nu satsar de på att äga och utveckla tjänster inom prestationsbaserad marknadsföring.

I november i fjol klev näringslivsprofilen Henrik Persson Ekdahls riskkapitalbolag Optimizer in som största ägare. 

Speqta har under en längre tid jobbat med en AI-produkt som ska hjälpa e-handlare att satsa på rätt annonser och nu är en lansering på gång. 

“Det finns två typer av trafik från Google – trafik som konverterar och trafik som inte konverterar. Nu betalar man för all trafik eftersom man inte vet vilken del som leder till köp. Vår produkt gör att e-handlarna bara behöver betala för den lönsamma trafiken”, säger Speqtas vd Fredrik Lindros till Breakit.

Betalar bara för annonser som konverterar

Tekniken bakom produkten, som har fått namnet Shopello, bygger på information från 3.000 nätbutiker i 17 länder. De e-handlare som vill använda produkten betalar för de Google-annonser som leder till köp och Speqta tjänar pengar genom att ta ut en del av köpet eller vinsten på köpet.

Produkten har bland annat testats hos den svenska kedjan Cervera. 

“En stor del av e-handlarnas annonsbudget läggs på digital marknadsföring och det här är ett sätt som gör det möjligt för bolagen att få mer valuta för pengarna”, säger Fredrik Lindros till Breakit.

Speqta omsatte 64,2 miljoner kronor 2018 och gjorde en förlust på cirka 4,4 miljoner kronor.

Strategin framåt är att fortsätta äga och utveckla produkter och tjänster som ökar trafik och försäljning online. 

Läs mer