Sök

Allt fler fyndar på Fyndiq – men bolaget hävdar att de kan bättre

Fyndiq

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Fyndiqs omsättning ökade i fjol med 50 procent. Det innebär en halvering av tillväxttakten. "Vi kan mycket bättre", säger bolagets vd Dinesh Nayar.

Den svenska marknadsplatsen Fyndiq, som har positionerat sig som ett Ullared på internet, fortsätter att växa. I fjol omsatte bolaget 186 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning på drygt 51 procent jämfört med året innan.

Ökningen kan kopplas direkt till försäljningen av produkter, som i fjol uppnådde två miljoner.

”Hela vår affär bygger på att vi ska driva försäljning till våra handlare som använder oss som säljkanal. Ju fler handlare som tycker att det fungerar, desto bättre fungerar det också, även för konsumenterna. Det blir en snöbollseffekt, och det visar att vi är på rätt väg”, säger Fyndiqs vd Dinesh Nayar till Breakit.

”För vår del är det bara volym, volym, volym som är intressant och att fortsätta hålla tillväxt.”

Men kurvan pekar inte spikrakt uppåt. Trots att tillväxten är fortsatt stark för det Stockholmsbaserade bolaget så minskar tillväxttakten något jämfört med 2013. Då var försäljningstillväxten uppe på hela 121 procent jämfört med året innan – vilket innebär att tillväxttakten har mer än halverats.

”I och med att det handlar om större siffror blir det svårare och svårare att hålla tillväxttalen. Vår ambition är att ligga på 70-100 procent tillväxt. Det är vår uttalade ambition och det är kopplat till vårt utbud och hur bra vi kan driva trafik”, säger han.

Är fjolårets siffror med andra ord en besvikelse?

Rent operativt i min värld är det inte en besvikelse. Men vi kan mycket mycket bättre.”

Fyndiq har än så länge inte gått ut med några resultatsiffror – men att det handlar om röda siffror är ingen hemlighet.

I stället finansieras verksamheten av riskkapitalbolag som Industrifonden och riskkapitalbolaget Northzone, som i höstas investerade 150 miljoner kronor i bolaget.

”Så är det naturligtvis eftersom vi från ägarhåll, styrelse och ledning jobbar mot tillväxt. Det är det vi rankar högst och det är den fas vi är inne i. Vi har affärsmodell som vi tjänar pengar på och vi kan vara lönsamma. Men vi har en större kostnadskostym eftersom vi har börjat blicka utanför Sveriges gränser", säger Dinesh Nayar.

Läs mer