I fjol öppnade den svenska e-handelsplattformen Tictail tillfälliga pop-up-affärer i städer som New York, Paris och Stockholm. Det verkar ha gett mersmak.
Idag står det klart att den svenska e-handelsplattformen, som i höstas tog in 190 miljoner kronor i riskkapital, öppnat upp en fysisk butik på Lower East Side på Manhattan i New York.
I butiken, som heter Tictail Market New York, kommer lokala småföretagare få möjlighet att ställa ut sina produkter.
”Vi har alltid sett oss själva som mer än en e-handelsplattform. Vårt jobb är att hjälpa varumärken på Tictail att växa – genom den här butiken skapar vi ytterligare en kontaktyta för folk att upptäcka det otroliga community som finns på vår plattform”, skriver bolagets vd och medgrundare Carl Waldekranz i ett mejl till Breakit.
Sedan grundandet har Tictail gått från att bara vara en tjänst där småföretagare med några klick kan dra igång en egen webshop till att vara en bredare marknadsplats riktad mot independent-varumärken. Idag kan privatpersoner använda sig av Tictails marknadsplats för att söka runt bland 2 miljoner produkter. Istället för att "googla" är tanken att du ska "tictaila" efter produkter via deras plattform.
Tictail grundades 2011 av Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani and Birk Nilsson. I dagsläget har bolaget runt 85 000 e-handelsbutiker kopplade till sitt nätverk – allt från små designföretagare till bredare varumärken.
Förutom grundarna är Creandum, amerikanska Thrive Capital, London-baserade Balderton Capital, Acton samt affärsänglar som Klaus Hommels på Lakestar och Spotifys produktchef Gustav Söderström och Sophia Bendz delägare i bolaget.