De senaste åren har den svenska musiktjänsten Spotify tvingat utstå skarp kritik för sin så kallade freemium-modell, som gör det möjligt för användare att lyssna på musik via plattformen utan kostnad. Såväl musikstjärnor som Taylor Swift och skivbolagsrepresentanter har ifrågasatt modellen.
Spotify själva hävdar däremot att reklamintäkter, som de fria lyssnarna tvingas ta del av, finansierar artisternas rättigheter. Så här skriver bolaget på sin sajt: ”Annonsörer betalar Spotify för att nå ut till lyssnarna via vår gratis-tjänst och på så sätt finansierar de royaltys som Spotify betalar ut för de lyssningar som uppstår via dessa kanaler.”
Men några större intäkter från gratisanvändarna är det däremot inte tal om, kan Breakit nu avslöja. Enligt Spotifys luxemburgska årsredovisning avseende 2014, som Breakit tagit del av, drog Spotify in motsvarande 916 miljoner kronor via annonsering under året, sett till dagens valutakurs. Det motsvarar knappt en tiondel av Spotifys totala årsomsättning 2014 på drygt 10 miljarder kronor.
Totalomsättningen 2014 baseras i sin tur på 45 miljoner gratisanvändare och 15 miljoner betalande. Det innebär, om man slår ut annoseringsintäkterna på antalet gratisanvändare, att Spotify i snitt får in 20 kronor per gratisanvändare och år.
Det motsvarar 1,7 kronor i månaden per gratisanvändare.
Detta kan jämföras med den reklamfria premiumvarianten av musiktjänsten som kostar 100 kronor i månaden.
Att detta påverkar hur mycket artister och rättighetsinnehavare får när deras musik spelas råder det ingen tvekan om. Generellt sett betalar Spotify ut 70 procent av sina intäkter till rättighetsinnehavare, men exakt hur mycket varje artist får varierar utifrån på en mängd parametrar. Bland annat hur stora intäkter Spotify har, vilket land artisten strömmas i och hur stor del av Spotifys användare som är just gratisanvändare.
Ju fler gratisanvändare, desto mindre pengar till rättighetsinnehavarna.
Spotify motiverar å andra sidan sin modell med att gratisanvändarna över tid konverterar till betalande kunder. Bolaget har även satsat på att utveckla sitt annonserbjudande, bland annat genom att göra det möjligt att rikta annonseringen till personer baserat på ålder, kön, nationalitet och naturligtvis musiksmak. Lyssnar du exempelvis mycket på Spotifys träningsspellistor ska du få reklam som kan kopplas till just träning.
Detta kan sedan 2014 ha ökat intäktsandelen från fria användare. Enligt Stefan Palmquist, som är Spotifys säljchef i Norden, ökade bolagets reklamintäkter med 53 procent under det första kvartalet av 2015 jämfört med motsvarande period 2014. I mobilen ökade samtidigt reklamintäkterna med hela 380 procent.
"Vi fortsätter ständigt att utveckla nya effektiva möjligheter för annonsörer att kommunicera med vår publik, samtidigt som vi säkerställer att våra användare blir serverade budskap som upplevs som relevanta", säger han.
Huruvida intäkten per gratisanvändare har ökat är däremot oklart.
Idag har Spotify, enligt de senaste kommunicerade uppgifterna, 75 miljoner användare, varav 20 miljoner är betalande.
LÄS MER: Spotifys satsning på annonser – riktar reklam baserat på spellistor