Sök

Tugg Burgers siktar mot Stockholm – "Letar för fullt"

Tugg Burgersmat

Tugg Burgers-grundarna.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Utmanaren vill in i huvudstaden.

Allt fler hamburgerställen poppar upp i Stockholm – och man kan fråga sig om marknaden börjar att bli mättad. Säkert är i alla fall att riskkapitalisterna är hungriga. Under förra veckan stod det klart att Equip går in som storägare i den norrländska hamburgerkedjan Bastard Burgers, som gått från noll till 200 miljoner kronor i omsättning på tre år.

I höstas rapporterade vi även om kedjan Tugg Burgers som plockade in investmentbolaget Ceder Capital och kändiskrögaren Niklas Ekstedt på ägarlistan. 

Tugg Burgers köptes upp av Spotify-veteranen Viggo Broström och hans kompisar under 2017. I höstas uppgav de att den totala omsättningen uppgick till runt 100 miljoner kronor.  Kedjan finns idag i Borås, Malmö, Helsingborg, Örebro, Uppsala och Västerås. 

Satsar mot huvudstaden 

En del av Tugg Burgers strategi har varit att fokusera lokalt med fokus på miljö och känsla. 

”Vi har ingen strävan efter att upplevas som en kedja utan ett mer lokalt alternativ, säger Tuggs vd Viggo Broström i en intervju med Fastighetsvärlden.

Han avslöjar samtidigt att kedjan växer snabbt – och nu letar efter bra lägen i Stockholm. Viggo Broström tycker inte att marknaden är mättad. Hans spår dock att konkurrenter kommer att behöva stänga ned på vissa lägen i Stockholm, eftersom restaurangerna ligger fel, enligt honom. 

Han menar att det är helt avgörande att hitta rätt läge – och det är alltså det Tugg Burgers försöker att göra i Stockholm nu. 

”Du kan i princip lägga vad som helst i ett trippel-A-läge i Stockholm så flyger det. Det är det som skiljer Stockholm mot de mindre städerna”, säger Viggo Broström till Fastighetsvärlden. 

I Breakits podd pratade Stefan Lundell om varför riskkapitalisterna älskar hamburgersuccéerna – lyssna här.

Läs mer