Sök ikon

Så söker vi svenskar startupjobb 2016 - färska siffror visar trenden

Artikel bild
Gustaf Winnberg, vd på Uptrail. Foto: Pressbild.

Mobilen och sociala medier tar över som plattformar för jobbsök. Det visar data från rekryteringsappen Uptrail.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Över 40 procent av jobbansökningarna genom Uptrails tjänst kommer från mobilanvändare. Bolaget har specialiserat sig på jobb inom IT-och startups. Vd:n Gustaf Winnberg tror att det kan göra att deras sökare lite längre fram i den tekniska utvecklingen än jobbsökare i allmänhet.

“Det är en väldigt naturlig utveckling för oss eftersom våra sökare är väldigt digitala. Vi har valt att gå bort från det klassiska sättet med att skicka personliga brev med bilagor. Då behöver man oftast sitta vid en dator”, säger Gustaf Winnberg.

Genom tjänsten börjar jobbsökare istället med att svara på en rad frågor som arbetsgivaren ställer. Tanken är att göra det så lätt som möjligt att söka jobb. Det är särskilt viktigt för teknikbolag som ofta söker efter programmerare. Vi har tidigare rapporterat om att rekryteringsbolaget Ants har börjat leta efter programmerare bland syriska flyktningar åt ögonstyrningsbolaget Tobii.

“Man brukar säga att det går fem jobb på varje utvecklare. I den här branschen är det sökarna som sitter på makten. Vi jobbar mycket med att förenkla sökprocessen men även med att tydligare förmedla företagens kultur till sökarna”, säger Gustaf Winnberg.

Bolaget använder sig mycket av bilder, citat från anställda och historieberättande. Det gör enligt Gustaf Winnberg att materialet passar bättre för att dela i sociala medier, vilket också är en av de tydligare trenderna bland deras kunder. 45 procent av användarna hittar jobben via sociala medier.

“Man skickar kanske inte en ansökan direkt via sociala medier men allt fler hittar jobbannonser där. Det är framför allt Facebook och Twitter som används. Vi försöker skapa engagerande innehåll för att nå så många som möjligt. Dessutom är det många som taggar vänner och bekanta. Det blir ett system där folk uppmärksammar varandra på att det finns intressanta jobberbjudanden”, säger Gustaf Winnberg.

Man ska dock komma ihåg att siffrorna som presenteras av Uptrail inte är någon vetenskaplig undersökning. Den är baserad på deras egen användardata och säger ingenting om vare sig IT-jobbsökare i allmänhet eller svenska jobbsökare inom andra branscher. Gustaf Winnberg menar ändå att de viktigaste trenderna hos Uptrail stämmer väl överens med säkrare statistik.

“Till exempel har Boston Consulting Group gjort en undersökning där de kom fram till att 30 procent av alla arbetsansökningar skickas från mobilen. Vi ser också att det finns ett intresse från bolagens sida. Vi har haft 300 varumärken som har annonserat hos oss under vårt första år, bland annat Spotify och Izettle”, säger Gustaf Winnberg.

Läs mer