Sök

Fishbrain fortsätter att håva in mångmiljoner – "Laddar inför fiskesäsongen"

Fishbrain

Johan Attby, grundare Fishbrain. Foto: Press/Unsplash

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Fiskeappen plockar in nya miljoner.

Svenska Fishbrain, som grundades 2012, vänder sig som namnet antyder mot fiskare. Appen fungerar som ett socialt nätverk för fiskare och ger stöd och tips. Fishbrain kan till exempel visa var de bästa och närmsta fiskevattnen finns och presenterar olika typer av analyser och personlig data.

Bolag har lagt ett stort fokus på USA eftersom det är på den amerikanska marknaden man ser de största möjligheterna. I somras uppgav bolaget att appen lockade 8 miljoner användare globalt, varav 5 miljoner utgjordes av amerikaner. 

Men det kostar såklart en vacker slant att skala upp i USA och investerarna har gått in med över 200 miljoner kronor.

Laddar inför fiskesäsongen

Under förra året landade Fishbrains omsättning på 44 miljoner kronor med ett minusresultat på 81 miljoner kronor. 

”Omsättningsökningen är enligt plan och förlusten lägre än vi budgeterat”, sa Johan Attby, grundare och vd för Fishbrain, till Breakit i somras. 

Johan Attby har varit tydlig med att det kostar att växa och har flaggat för att bolaget kommer att ta in kapital. Och nu har Fishbrain precis stängt en ny emissionsrunda och tagit in 5 miljoner dollar, 48 miljoner kronor. 

Det är Hodges Group Ltd som har tecknat de nya aktierna, enligt handlingar från Bolagsverket. 

Johan Attby bekräftar nyemissionen men är fåordig när det kommer till detaljer kring investeringen. 

"Det stämmer. Vi tar in kapital så att vi kan ladda för fullt inför fiskesäsongen 2020", skriver han i ett mail. 

Bland Fishbrains tidigare investerare finns bland annat Northzone, Industrifonden och Capital Fund. 

Läs mer