Sök

Onlinepizza och Hungrig skrotas – nu blir allt Foodora

Foodoramat

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Att driva flera varumärken är kostsamt".

Vi har tidigare rapporterat om att Delivery Hero, som äger Foodora, är på väg att skrota mat-appen Hungrig.se.

Nu meddelar matjätten att tjänsterna Onlinepizza, Hungrig.se och Foodora slås ihop till ett enda varumärke. Det innebär att såväl personalen som beställningarna nu samlas under Foodoras flagg.

Samir Bachkami, vd för Delivery Hero Sverige, säger att samtliga varumärken presterat bra på marknaden.

”Men att driva flera varumärken är kostsamt. Nu samlar vi all erfarenhet och kraft i ett gemensamt varumärke. Nya Foodora kommer att bli starkare än alla tre varumärken separat", säger Samir Bachkami i ett pressmeddelande.

Förändringarna träder i kraft i början av december.

Foodora har efter förändringen närmare 4000 anslutna restauranger i över 270 orter och planerar att expandera ytterligare under nästa år.

Enligt Breakits uppgifter ska restaurangerna som är anslutna till tjänsterna ha "samma villkor som tidigare". De ska kunna välja om de enbart vill nyttja Foodoras tjänster som en plattform för beställningar, eller om de även vill använda bolagets utkörning på de orter där den möjligheten finns.

Något som bekräftas av Foodoras vd Samir Bachkami. 

”Restauranger som kör ut sin mat själv kommer fortfarande fungera som vanligt”, säger Samir Bachkami till Breakit. 

Kommer priserna förändras för de restaurangerna?

”Vi gör inga direkt förändringar på det sättet, men det är inget jag kan kommentera mer än det”, säger Samir Bachkami. 

Kommer det här påverka personalen på något sätt, med nedskärningar? 

”Nej”.

”Vi ska jobba tillsammans allihopa för att satsa fullt ut på det nya varumärket”.

Köpte upp Onlinepizza 2012

Delivery Hero grundades av bland annat svensken Niklas Östberg 2011. Bolaget köpte upp Onlinepizza året efter, ett företag där Östberg själv var storägare. 

Företaget har sedan dess haft en väldigt offensiv strategi, och köpte bland annat upp Foodora 2015.

Östberg har själv, redan för fyra år sedan, flaggat för att Onlinepizza som varumärke kan komma att skrotas.

"Det är alltid svårt när man har ett varumärke som är väldigt starkt. Onlinepizza är väldigt starkt och därför vill man inte göra det skiftet för snabbt", sade han då.

Onlinepizza grundades av de dåvarande studenterna Erik Mellström Byrenius, Ulf Engstrand och Per Anders Bjelkstål.

Tuff arbetsmiljö

Breakit kunde nyligen avslöja att ett cykelbud skadar sig varannan dag på cykelbudsbolaget Foodora. Samtidigt vittnar skyddsombuden om en tuff arbetsmiljö där de upprepande gånger larmat om brister.

”Vi har jobbat väldigt hårt med att förbättra vårt skyddsarbete och sjösatte en förbättringsplan i början av året, men vi är inte helt i hamn ännu”, skrev logistikchefen John Denbratt då till Breakit.

Under förra året omsatte Foodora 77 miljoner kronor och backade 37 miljoner kronor. Det är att jämföra med omsättningen på 58 miljoner kronor och ett minusresultat på 38 miljoner kronor för 2017. 

Vi har tidigare kartlagt hur det går för apparna i matkriget. 

Delivery Hero börsnoterades för två år sedan och är idag värt cirka 88 miljarder kronor. 

Läs mer