Sök ikon

Buildsafes nya tjänst ska göra jobbet tryggare för byggarbetare

Artikel bild
Teamet bakom Buildsafe. Foto: Pressbild.

Buildsafes nya plattform ska göra det lättare för olika byggföretag att kommunicera med varandra om säkerhetsarbete.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Varje vecka presenterar vi ett nytt svenskt bolag under rubriken “Veckans Break?”. I årets sista vecka är det dags för byggsäkerhetsbolaget Buildsafe. Så sätt på dig skyddshjälmen och ta fram ipaden.

Tanken med bolagets tjänst är att lösa upp i allt krångel kring kommunikation och säkerhetsarbete i byggbranschen. Grundarnas utgångspunkt är att de ständiga kontrollerna inte kan loggas analogt, som de gör idag, när det ska gå fort och det är många aktörer som ska samarbeta.

“Det som är unikt med byggbranschen är att så många olika bolag som jobbar tillsammans på ett projekt. De flesta bolag har sina egenutvecklade processer och system för att hantera säkerhet. Det gör att olika bolag har svårt att kommunicera med varandra. Vi vill skapa ett system som funkar för alla byggbolag och sätta en ny branschstandard”, säger Viktor Broberg, medgrundare och vd för Buildsafe.

För att utveckla produkten har bolaget ett samarbetsprojekt med KTH. Universitetet gör en studie om säkerhet inom byggprojekt som finansieras av byggbranschorganisationen SBUF. Förhoppningen för Buildsage är att studien kan ge en akademisk verifiering av problemet som bolaget vill lösa.

“Studien är också ett sätt för oss att komma i kontakt med olika aktörer i branschen. Det har varit viktigt för oss att bygga produkten i samråd med byggbolagen och branschorganisationer”, säger Leo Sydow som är medgrundare marknadschef på Buildsafe.

Trots att produkten är helt riktat mot företag säljs inte produkten direkt mot enskilda företag. Istället har startupbolaget valt att sälja in sin tjänst till enskilda byggprojekt.

“Idag finns det ett stort kommunikationsproblem mellan de olika entreprenörerna som jobbar tillsammans med olika projekt. Genom att sälja mot projekt ser vi till att vår tjänst riktas mot alla som är involverade och att alla bolagen jobbar i samma system”, säger Leo Sydow.

“Innan har allt loggande av säkerhetsbrister och åtgärdande gjorts på papper. Vi gör så att bolagen kan få tillgång till alla data i systemet så att de kan jobba mer informerat med sitt säkerhetsarbete”, tillägger Viktor Broberg.

Vem blir egentligen er betalande kund när ni säljer till enskilda projekt?

“Det kan se lite olika ut. Ofta är det byggherren tillsammans med entreprenörerna som beslutar att köpa in vår tjänst. Ibland är det entreprenörerna som på egenhand beställer in systemet. De vill använda tjänsten för att arbeta effektivare med säkerhetsarbetet och lättare rapportera till byggherren”, säger Viktor Broberg.

De fem grundarna har finansierat bolaget i princip helt med egna medel och prispengar från olika entreprenörstävlingar. Under 2015 har de lagt allt fokus på arbetet med att utveckla produkten och skaffa några testkunder. Men under 2016 kommer bolaget att växla upp tempot.

“Tjänsten har varit uppe i två månader redan så nu ska vi omsätta alla kontakter vi har byggt upp med KTH-studien till kunder. Lyckas vi med det kan vi växa snabbt redan nästa år”, säger Leo Sydow.

Läs mer