Sök

Schibsted levererar – men Aftonbladets digitala annonsintäkter dyker

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Aftonbladet tappar 25 procent i digitala annonsintäkter.

Schibsted redovisar en omsättning i linje med förväntningarna under tredje kvartalet. Resultatet bjöd på små förändringar.

Men det står samtidigt klart att Aftonbladet har problem med fallande intäkter, framförallt på grund av att den digitala annonsmarknaden för spelannonser backar.

De digitala annonsintäkterna för Aftonbladet sjönk med 25 procent under kvartalet.

Tidningen tappar totalt 11 procent i intäkter under det tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. För helåret ligger man på minus 12 procent. 

I rapporten skriver Schibsted att tappet beror på utmaningar på annonsmarknaden, som främst består i att spelindustrin dragit ner markant på sin marknadsföring sedan den nya spelregleringen infördes.

Samtidigt växte intäkterna för digitala prenumerationer med 20 procent för Aftonbladet, från 29 miljoner norska kronor till 35 miljoner. 

Även Blocket är drabbade av minskad annonsförsäljning.

Omsättningen i Schibsted uppgick till 4 600 miljoner norska kronor (4 358), att jämföra med Factset analytikerkonsensus som låg på 4 656.

Ebitda-resultat blev 1 045 miljoner norska kronor (865), väntat 1 008, med en ebitda-marginal på 22,7 procent (19,8).

Rörelseresultatet blev 691 miljoner norska kronor (678), väntat rörelseresultat var 704. Rörelsemarginalen var 15,0 procent (15,6).

Resultatet före skatt var 640 miljoner norska kronor (652).

Resultatet efter skatt blev 402 miljoner norska kronor (429).

Resultat per aktie hamnade på 1,23 norska kronor (1,72).

Exkluderas Adevinta ur siffrorna var omsättningen 3 032 miljoner norska kronor (3 008) och ebitda-resultatet 1 844 miljoner (1 769). En ökning med 1 respektive 6 procent. Nätbaserade intäkter steg med 4 procent.

Läs mer