Sök

Oskar Hjertonsson gör drömaffär – säljer sitt livsverk Cornershop till Uber

Cornershopmat

FOTO: Flickr/Paloma Baytelman

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Andra gången gillt för Oskar Hjertonsson.

Vi på Breakit har under flera veckor försökt få till en intervju med Oskar Hjertonsson. Ämnet för intervjun skulle vara hur man går vidare efter att en miljardaffär med ett av världens största företag föll på mållinjen. 

Allt var nämligen klart. Oskar Hjertonsson skulle sälja sitt bolag Cornershop till jätten Walmart för dryga 2 miljarder kronor i september förra året – men så stoppade konkurrensmyndigheterna drömaffären.

Det var den chocken som vi ville tala lite djupare om så här ett år efteråt. Oskar Hjertonsson var med på idén och vi skulle bara boka in ett datum. Men det var där som det uppstod problem. Den svenske entreprenören ville skjuta fram tiden för intervjun. Den här veckan funkar inget vidare men nästa vecka blir bra, var det sista beskedet vi fick.

Och nu i helgen fick vi förklaringen till varför Oskar Hjertonsson inte kände det var läge att prata om sin havererade affär med Walmart just då. Han var ju fullt upptagen med att sy ihop de sista detaljerna för en ny drömaffär – denna gång med amerikanska Uber.

För nu är det nämligen klart att Uber köper majoriteten av Oskar Hjertonssons skapelse Cornershop. I ett pressmeddelande bekräftar Uber jätteaffären. Någon prislapp anges inte men en djärv gissning är att den ligger i ungefär samma storleksordning som Walmart var beredda att betala, alltså runt 2 miljarder kronor.

En brasklapp är även denna gång att konkurrensmyndigheterna återigen kan sätta stopp för affären. Uber räknar dock med att få ett godkännande under nästa år och då genomföra affären slutgiltigt.

Cornershop, som Oskar Hjertonsson grundade 2015, kan liknas vid den typ av tjänst som erbjuds av exempelvis Mathem. En skillnad är att Cornershop inte har några egna lager, istället kan användarna välja vilka butiker som de vill köpa hem maten ifrån. Oskar Hjertonssons bolag är stor inom sin nisch i Chile, Mexiko, Peru och Toronto. 

Förra året stängde bolaget en kapitalrunda på 185 miljoner kronor, där bland andra Creandum och Accel investerare. 

Oskar Hjertonsson har tidigare varit med och grundat startupen Needish, en tjänst som lät privatpersoner och företag lägga upp förfrågningar på internet om vad de ville ha hjälp med – förfrågningar som andra sedan fick svara på.

Bolaget blev en stor succé i Chile och såldes 2010 till rabattbolaget Groupon. Oskar Hjertonsson blev därefter chef för Groupons latinamerikanska verksamhet innan han startade Cornershop.

Läs mer