Sök

Annonssamarbete med SEB

”Vi har träffat 100 scaluep-grundare – här är vad vi har lärt oss”

Adrian McDonald, Result, och Anna Månson, SEB.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Fem tips från coachen.

Har det någonsin varit enklare att starta företag än just nu?
Med en bra affärsidé och en stark samlad kompetens kan ni ganska snabbt få möta både marknaden och nyfikna investerare.
Digitaliseringen och globaliseringen har ritat om kartan för entreprenörer, och det kan bli en kvick resa från en idé hemma på kammaren till att bli en startup med växtvärk.

Adrian McDonald kan allt om den där växtvärken. Som partner och rådgivare på Result, som står bakom Epicenter i Stockholm, har han träffat och handlett hundratals grundare vars bolag gått från startup till scaleup.

“Mitt främsta mål är att hjälpa dem att växa snabbare och göra det med större skärpa“, säger Adrian McDonald och fortsätter:

Jag får ofta frågan vad en scaleup framförallt behöver

“Jag får ofta frågan vad en scaleup framförallt behöver. Är det kapital? Få hjälp att komma utanför Sveriges gränser? Börsintroduceras? Min erfarenhet är att det bästa är att inte förutsätta något utan istället verkligen lyssna på varje enskild scaleup, och vilka utmaningar de har”.

Tydlig tillväxtstrategi

Adrian McDonald är också expert och rådgivare på SEB:s Scaleup Lab, ett tio veckor långt tillväxtprogram som sedan lanseringen 2017 har examinerat runt 60 företag med 100 deltagare.

Anna Månson är manager på SEB:s entreprenörssatsning Greenhouse, där Scaleup Lab ingår.

“Vi startade Greenhouse och Scaleup Lab för att vi vill kunna hjälpa scaleups med alla olika utmaningar som de har relaterade till sin tillväxtresa", säger hon.

Vi har insett att bolag behöver hjälp med mer än bank-, finans- och försäkringslösningar

"Vi har insett att bolag behöver hjälp med mer än bank-, finans- och försäkringslösningar. Scaleup Lab är skapat av entreprenörer, för entreprenörer, där bolagen under tio intensiva veckor arbetar med några av sitt bolags främsta tillväxtutmaningar. Målet är att deltagarna efter programmet ska ha en tydlig tillväxtstrategi och väg framåt.”

Med den samlade erfarenheten från Adrian McDonald och Anna Månson – här är fem tips för scaleups som vill ta det till nästa steg:

1. Var ärlig, optimerar du för dig själv eller för ditt företag?

Vilka är dina personliga mål och hur går de ihop med företagets mål? Vill du ha kul eller bli rik? Ta över världen eller göra ett avtryck och så vidare? Om inte målbilden matchar är risken stor att ni misslyckas och att företaget stagnerar.

2. Var ödmjuk, fokuserad och driven

Fira ”champagneögonblicken” (när ni bärgat Series A-rundan, öppnat kontor i ett nytt land, utökat teamet, vunnit ett pris) men glöm aldrig bort att utmaningarna multipliceras i takt med att ni växer. Och det kräver anpassning. Många grundarteam tappar antingen fokus eller klarar inte av de förändringar som krävs för att kunna växa.

3. När det gäller kunskap och utförande: Undvik ”not invented here”-syndromet

Identifiera utmaningarna som ligger framför er när ni ska skala upp verksamheten och ta in extern hjälp och några extra par ögon för att guida ert team och samtidigt bli ett komplement till styrelsen.

Ett bra exempel är Bill Campbells arbete med Fortune 100 CEO:s. Eller för hämta en jämförelse från sportens värld: du vinner inga titlar eller medaljer utan en bra tränare. Framgångsreceptet är delad kunskap och erfarenhet, strukturer och modeller som bevisats fungera, alternativa perspektiv samt nya nätverk.

4. Jobba hela tiden med tillväxtfaktorerna

Med andra ord: distributionen, produkten/teknologin, marginalerna och marknadsandelarna.

5. Behåll nyfikenheten

Det som skiljer agnarna från vetet är hur snabbt du lär dig nya saker samt hur mottaglig du är att inspireras – under hela tillväxtresan.

Läs mer om SEB:s Scaleup Lab här

Läs mer