Sök

Ica vill att bebisen Elis ska bli världens första virtuella influencerbebis

Icainfluencers

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Ica ska nå barnfamiljer – med hjälp av en fejkbebis.

Isabella Löwengrip satsade förra året på en klon av sig själv med ett låtsasliv som man kunde följa via Instagram. Satsningen blev ingen succé och kontot har legat vilande i snart ett år. Så sent som i förra veckan kommenterade hon själv satsning på Gabrielle Löwengrip, som klonen heter, som ett misslyckande (hon menade till och med att den liknade träsktrollet Shrek).

Men det hindrar inte matjätten Ica från att nu lansera Elis. Hon är ett barn som alltså inte finns på riktigt men som ändå har en vardag fylld av alla de utmaningar som möter barnfamiljer. Tanken är såklart att kontot ska fungera som en reklamkanal för Icas produkter för barn. 

Kontot kommer att späckas med råd från Icas experter – allt från dietister till läkare och apotekare.

"Med Elis hoppas vi kunna bli en del av många småbarnsföräldrar vardag där de både kan känna igen sig i situationer och få svar på många av de frågor man har som nybliven förälder", säger Katarina Selley, PR-chef på Ica i ett pressmeddelande.

Varken Ica eller Isabella Löwengrip är såklart först med påhittade influencers i sociala medier.

Störst av dem alla är Lil' Miquela som har 1,6 miljoner följare – för mer om henne lyssna på det här avsnittet av Breakits podcast. Spaningen om virtuella influencers finns 14 minuter in i avsnittet.

 

Läs mer