Returer är vanliga inom e-handeln – i genomsnitt skickas mellan 20-50 procent av alla köpta varor tillbaka till handlaren igen.
Hos vissa e-handlare kan det ta upp till tio dagar för konsumenten att få tillbaka sina pengar, vilket försämrar köpupplevelsen då kunderna vill ha tillbaka sina pengar så snart som möjligt. Returprocessen blir även ineffektiv för handlaren, eftersom kunder ringer in och frågar om sin återbetalning - något som driver supportärenden.
Snabba återbetalningar viktigt för lojaliteten
Trustly har genomfört en undersökning bland 1 700 konsumenter för att kartlägga deras inställning till just återbetalningar. Exempel på svar som visar på hur viktigt återbetalningsprocessen är för konsumenter:
-
65 procent av respondenterna menar att ofördelaktiga villkor för återbetalning kan få dem att avbryta köpet
-
Hela 58 procent av de tillfrågade uppger att de skulle göra större genomsnittliga köp ifall de visste att återbetalningstiden var kortare
-
56 procent menar att de skulle handla oftare hos en e-handlare om de erbjöd snabbare återbetalningar
Här finns en enorm potential, menar Martin Jägerstad från Trustlys strategiavdelning.
"Med rätt verktyg kan e-handlare vända returer och återbetalningar från en kostnadspost till en intäktsdrivare", säger han.
"Med Trustlys lösning får konsumenten pengarna tillbaka inom tio minuter efter att handlaren initierat återbetalningen", fortsätter Martin Jägerstad.
"Det ger inte bara en bättre kundupplevelse, med ökad försäljning som resultat, utan även färre supportsamtal angående långsamma returer vilket ökar handlarens interna effektivitet."
Martin Jägerstad på Trustly.