Sök ikon

Svensk techentreprenör gör klipp - säljer vinsajt till Schibsted

Artikel bild

Doldisen Magnus Bergqvists bolag kan värderas till runt 100 miljoner kronor i affären.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Redan 1999 hoppade Magnus Berqvist av jobbet som nordisk logistikchef för teknikjätten Apple och drog igång det som idag är Vinguiden.

”På den tiden hade Systembolaget en rätt dålig sajt och jag kände att det gick att göra något mycket bättre”, säger Magnus Bergqvist.

Idag har han byggt upp en databas med över 200.000 användare som med jämna mellanrum får tips på viner via sajten. Den stora intäktskällan är kickbacks från vinimportörer.

När en användare klickar sig vidare från ett vintips på Vinguiden hamnar hen direkt på Systembolagets beställningssajt. Då kan också Vinguiden ta ut en avgift från bolaget som importerar det valda vinet. En annan intäktsström är annonser och affärerna har gått mycket bra för Magnus Berqvist som fram tills nu ägt majoriteten av aktierna i Vinguiden.

Senaste räkenskapsåret var omsättningen 34 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster blev hela 19,5 miljoner kronor. Det indikerar att bolaget är värt runt 100 miljoner kronor - särskilt som Magnus Bergqvist flaggar för att ännu högre vinster de närmaste åren.

”Vi räknar med att öka vinsten ännu mer med Schibsted som storägare”, säger Magnus Bergqvist.

Schibsted köper 68,25 procent av aktierna i Vinguiden. Magnus Bergqvist behåller resten av aktierna och vill i dagsläget inte säga något om hur länge han har för avsikt att behålla dessa aktier.

Schibsted kontaktade honom för ungefär ett och ett halvt år sedan. De har inte varit ensamma om att vilja köpa in sig i Vinguiden.

”Det här har varit en process där förutom Schibsted också bland annat ett riskkapitalbolag varit inblandat. Men i slutändan kändes Schibsted klart mest intressant beroende på den infrastruktur de sitter på”, säger Magnus Bergqvist.

Pontus Ogebjer, investeringsansvarig på Schibsted Sverige, säger i en kommentar:

”Mat och dryck är ett naturligt område för våra publicistiska verksamheter och Vinguiden är en mycket intressant tjänst med en stark affärsmodell”.

Läs mer