Sök ikon

Shoutly stärker kassan för att tjäna pengar på livsstilsbloggare

Artikel bild
Henrik Wästlund, vd för Shoutly. PRESSBILD.

Marknadsplatsen Shoutly hjälper sociala medieprofiler att tjäna pengar på produkter som de tipsar om. Nu tar bolaget in 6 miljoner kronor i riskkapital.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Tanken med Shoutly är att bloggare och andra sociala medieprofiler ska kunna tjäna pengar på sin trafik, utan att ha annonser på sin sajt. Trenden kallas för "influence marketing."

"Sociala medier har ändrat balansen mellan kunder och varumärken. Idag genererar rekommendationer via sociala medier ungefär dubbelt så mycket försäljning som betald annonsering gör,” säger Henrik Wästlund, vd för Shoutly i ett pressmeddelande.

Tjänsten kan liknas vid en marknadsplats där sociala medieranvändare kan hitta produkter från diverse e-handlare att skriva om. Betalt får man när en rekommendation på bloggen eller Instagram leder till ett köp. Shoutly tjänar också en viss procentsats på varje såld produkt.  

Under hösten har Shoutly etablerat över tio nya samarbeten med stora modebutiker i USA och Europa vilket inkluderar tusentals produkter. Några svenska samarbeten är Lekmer, Ellos och Coolstuff.

Bolaget lanserades 2012 och har användare i över 50 länder. USA är den största marknaden och kontoren ligger i Stockholm och Silicon Valley. Nu tar Shoutly in sex miljoner kronor från en affärsängel för att kunna fortsätta expandera.

Läs mer