Sök

Barnebys växlar upp kraftigt – tar in 37 miljoner kronor i riskkapital

BarnebysAuktioner

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Auktionssajten fyller på kassan i kampen om auktionerna på nätet, enligt källor till Breakit.

Vi har tidigare rapporterat om den svenska auktionssajten Barnebys, som tillhandahåller en sajt där kunderna kan söka bland de traditionella auktionshusens olika objekt.

Bolaget hoppas kunna hjälpa auktionshusen att nå ut till en bredare kundkrets – och erbjuda den befintliga kundkretsen ett bredare utbud.

Upplägget påminner om resesajter som Trivago och prisjämförelsesajter som Prisjakt, med en affärsmodell som bygger på länkar och klick, snarare än att på egen hand hålla i själva auktionerna.

Nu växlar Barnebys upp. Breakit kan nu avslöja att bolaget tar in motsvarande 37 miljoner kronor i riskkapital. Enligt uppgifter till Breakit kommer pengarna från från Industrifonden, Active Ventures, Howsat och Wattin-familjens investmentbolag Inbox Capital.

Affärsmodellen bygger i dagsläget på att Barnebys får två kronor för varje klick som leder in till de svenska auktionshusen auktioner. På den brittiska marknaden, som är bolagets största, är motsvarande siffra cirka 7 kronor.

Ett problem som vi tidigare har rapporterat om för Barnebys, och kanske framför allt auktionshusen själva, är dock att flera av auktionshusens sajter fortfarande inte är anpassade för mobilanvändning. Eftersom nära hälften av trafiken sker via mobilen är det ett problem.

”Vår största utmaning är att att infrastrukturen i branschen är så dålig. Att själva auktionshusens sajter inte är mobilanpassade. Om de hade varit det så hade sannolikheten för ett köp eller en konvertering ökat”, sade Christopher Barnekow, en av grundarna, till Breakit då.

Bolaget har tidigare tagit in 30 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från Industrifonden och Active Venture Partners. 

Breakit har sökt bolaget för en kommentar. 

Uppdatering: Efter Breakits avslöjande har Barnebys bekräftat uppgifterna i en intervju med Di Digital, där medgrundaren Christopher Barnekow säger att pengarna ska användas till att expandera i USA.

”20 procent av våra intäkter kommer från USA. Det finns en stor potential för sajten där eftersom den amerikanska auktionsmarknaden är så fragmentiserad. Det är då en aggregator är som mest relevant", säger han till Di Digital.

Läs mer