Den traditionella tv-industrin tappar mark till förmån för den digitala. Många annonsörer törsta efter att hitta nya vägar att nå den yngre målgruppen, så kallade millennials eller generation Y.
I somras startade Bonnierägda TV4 ett eget nätverk som för att hitta talanger på plattformar som Youtube, Facebook, Instagram och Snapchat.
“Vi letar efter unga talanger som kan röra sig mellan de här olika plattformarna, men även kan göra linjärt innehåll. Man ska ha eget starkt berättande och se sig själv som ett eget litet mediehus. Däremot behöver man inte ha ett särskilt stort följarskap redan för att vara intressanta,” säger Maria Wiss, ansvarig för ENT.
Nu tar TV4 nästa steg. I februari bjuds 100 personer in till en heldagscamp med fokus på hur man producerar rörligt innehåll och skapar ett starkt personligt varumärke. Värd för eventet är programledaren David Hellenius.
“Vi vill att dagen ska vara ett tillfälle att lära känna oss och våra befintliga profiler. Vår målsättning var att ha 20 talanger innan årsskiftet och det kommer vi leva upp till. Det känns som en första fin milsten. Innan nästa års slut vill vi ha 100 stycken så vi lägger stort fokus på att hitta ny talang,” säger Maria Wiss.
ENT:s mest kända profiler är humorgruppen De Vet Du, följt av Alexandra Bring och Språk för alla. TV4 saknar långt ifrån konkurrens. Sveriges största nätverk för sociala stjärnor är United Screen och Splay som delägs av Bonnier respektive MTG.
“Vi kan erbjuda en annan typ av breddning av karriären som inte de andra två kan. Vi äger egna tv-kanaler och playtjänster och har en stor muskulatur själv i form av distribution. Det är den mest uppenbara skillnaden,” säger Maria Wiss.
Har det varit problem för er att hitta stora talanger på grund av konkurrensen?
“Vi är faktiskt inte intresserade av att locka över eller köpa över från andra nätverk, det finns inte på vår agenda. Vi är mer intresserade av att hitta och bygga ny talang. Humorduon Språk för alla hade 20.000 följare när vi började jobba ihop och nu har de över 200.000 följare och vi har precis lanserat deras Youtubekanal.”
Affärsmodellen för ENT följer samma mönster som TV4:s linjära verksamhet och den på Youtube med reklamvisningar och banners. Talangerna får hjälp att skräddarsy sitt innehåll för målgruppen.
“Vi blir den kommersiella representanten och ser till att matchningen med annonsörer blir bra. Vi hjälper till att hitta intressanta idéer och content marketing-samarbeten som vi säljer in,” säger Maria Wiss.