Facebook kan snart komma att lägga upp nyheter direkt på sin sajt, skriver The New York Times.
Bakgrunden är att det sociala nätverket, som idag har 1,4 miljarder användare, har fört samtal med minst ett halvt dussintals medieföretag om att publicera deras innehåll på hemsidan istället för att användarna ska behöva trycka på en länk som tar dem till en extern webbplats.
Enligt källor med insyn i frågan kommer det nya formatet att börja pilottestas redan under de kommande månaderna.
De första mediebolagen att få sina inslag publicerade uppges vara New York Times, BuzzFeed och National Geographic. Även The Times sägs vara nära ett avtal med Facebook, enligt en källa.
I en svensk kontext skulle det innebära att Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och andra större mediehus kan välja att samarbeta med Facebook för att lägga upp sina artiklar direkt på det amerikanska bolagets plattform.
Exakt hur intäkterna skulle fördelas i ett sådant avtal framgår inte av de medieuppgifter som hittills har läckts ut.
Finwire/Breakit