Sök ikon

Strossle vill hjälpa medierna att ta tillbaka makten från Facebook

Artikel bild
Magnus Hultman. Foto: Pressbild.

Bolaget lanserar nu en ny tjänst som ska hjälpa publicister och webbmedier att driva besökare till varandra.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Allt mer av webbmediernas trafik flyttas till sociala medier och samlingsplattformar som Omni och Flipboard. Tidigare har bland annat Breakits krönikör Emanuel Karlsten varnat medierna för att krypa upp i famnen på Facebook. Nu vill Strossle, som tidigare hette Sprinkle, hjälpa medierna att ta tillbaka kontrollen över distributionen.

Bolaget själva kallar sin tjänst för en besöksaccelerator. Tjänsten fungerar så att de medierna som ansluter till tjänsten börjar rekommendera varandras artiklar på sina respektive sajter. När man som besökare på en sajt klickar på en länk till en artikel från en annan sajt hamnar man först på Strossles personifierade landningssida med förslag på fler artiklar att läsa.

Sedan kan man välja att klicka sig vidare till den artikel man ursprungligen klickade på, eller också läsa andra artiklar man får upp ögonen för. Det ska hjälpa publicisterna att utöka räckvidden på deras egna plattformar.

Men blir inte folk skeptiska när de tror att de ska komma direkt till en artikel och istället hamnar på er rekommendationssida?

“Det finns vissa som hoppar av när de kommer till oss men det är en försvinnande liten andel, mycket mindre än man skulle tro”, säger Magnus Hultman, vd på Strossle. 

Till en början kan det låta ganska likt Omni och Flipboard men Magnus Hultman tycker inte att tjänsterna kan jämföras rakt av.

“Vi vill inte bli en plattform på samma sätt. Tanken är inte att man ska gå till oss först och sedan till publicisterna utan vi vill vara infrastrukturen som hjälper medier att sprida trafik mellan varandra”, säger han.

Magnus Hultman anser att Strossles tjänst är bättre för publicisterna eftersom de behåller mer av trafiken själv. Till skillnad från Facebook vill de inte heller ta av mediernas annonsintäkter.

“Bland de rekommenderade artiklarna på deras sajter finns vissa sponsrade artiklar som är våra. Men på vår landningssida där man får de extra rekommendationerna finns ingen reklam. Där tjänar vi bara pengar på publicister som betalar för att komma högre upp bland rekommendationerna”, säger Magnus Hultman.

Som standard är det gratis för publicister att ansluta till tjänsten.

Men vad är egentligen problemet för webbmedier med att använda Facebook som marknadsföring för sitt material? Man kan ju tänka sig att det snarare är bra att vända sig dit användarna är.

Magnus Hultman menar att det kan vara farligt för medier att ge upp intäkterna av innehåll på sina egna plattformar. Som exempel tar han upp Facebooks Instant Articles.

“Om Volvo till exempel vill annonsera för sin senaste bil bredvid artiklarna, varför skulle de då gå till Aftonbladet som bara kan sälja utrymme på sina artiklar? Då går man istället direkt till Facebook. Om man inte är försiktig kan det på sikt sluta med att man inte längre säljer annonsutrymme själv utan bara levererar innehåll till Facebook. Kanske inte på kort sikt, men om man ser lite längre”, säger Magnus Hultman.

Läs mer