Sök

Hyber vill att du hyr dina barnkläder – stärker kassan och vässar styrelsen

Hybere-handelHållbarhet

Douglas Heidergren, Markus Hjelm och Olivia Rothschild. Foto: Istockphotos/press.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Nu känner vi att vi landat och står med fötterna på jorden", säger Hybers medgrundare Olivia Rothschild.

Hyber är en startup som låter föräldrar hyra barnkläder och produkter genom prenumerationer. Tanken är att förenkla deras vardag och samtidigt erbjuda hög kvalitet och hållbara lösningar. 

Bakom Hyber, som grundades 2017, står Douglas Heidergren, Markus Hjelm och Olivia Rothschild, som själv är mamma. 

”Jag möttes själv av den här djungeln av barnprylar och kläder som man förväntas konsumera och hoppade gladeligen på Hyber”, berättar Olivia Rothschild för Breakit. 

Hyber erbjuder olika säsongspaket i prisklasser från cirka 40 kronor upp till 400 kronor. Bolaget köper in egna kläder för uthyrning men samarbetar även med klädkedjor. Ett sådant exempel är samarbetet med Polarn o. pyret, vars ägare RNB även investerat i Hyber.

I år har Hybers kassa hittills fyllts på med 3,5 miljoner kronor, varav hälften i konvertibler, och bland investerarna hittar vi bland annat Ingrid Jonasson Blank.  Hon har en bakgrund som varumärkesansvarig på Ica och sitter i flera styrelser, exempelvis Bilia och Kjell & Co. 

Ingrid Jonasson Blank tar nu en operativ roll i Hyber och kommer att fungera som en rådgivare åt styrelsen.

“Nu ska vi satsa stenhårt på att bygga plattform och varumärke. Det känns därför extra roligt att vi nu backas av Ingrid som har lång erfarenhet av att bygga och utveckla bolag” säger Olivia Rothschild. 

Under 2018 omsatte Hyber runt en halv miljon kronor och backade strax över 2 miljoner kronor. I redovisningen framgår det att bolaget haft det tufft och tvingats upprätta en kontrollbalansräkning, något som aktiebolag är skyldiga att göra om det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. 

”Att ändra konsumtionsvanor tar oftast lång tid, men det känns som att det lossnat sedan augusti förra året", säger Olivia Rothschild.

Hon berättar att de i dag har närmare 2.000 kunder och fortsätter att växa. Olivia Rothschild poängterar samtidigt att det krävs mer än bara hållbarhetsaspekten för att få rullning. 

”Många tycker om att prata om hållbarhet men när det väl kommer till kritan är det många andra parametrar som styr. För att minska tröskeln jobbar vi hårt på att också möta kraven som ställs på pris, kvalité och enkelhet i tjänsten”. 

I dag finns redan andra alternativ som erbjuder second hand för barn, exempelvis jättar som Blocket och Tradera. Hyber vill däremot inte nödvändigtvis se dem som konkurrenter utan menar att de snarare bidrar till en positiv trend. 

Olivia Rothschild pekar på att själva konsumentbeteenden kring att hyra kläder börjat förändras, och bolaget har bland annat märkt att det organiska genomslaget i sociala medier börjat öka.

”Nu känner vi att vi landat och står med fötterna på jorden, men vi trycker gärna på gasen”, säger Olivia Rothschild.  

Läs mer