Sök

Thomas Peterssohn fick sparken från mediejätten – nu ska Glimta rädda tidningarna från pappersdöden

GlimtaEntreprenörMedier

Foto: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Thomas Peterssohn vill fixa intäktsmodellen för den krisande medieindustrin.

Först är medieprofilen Thomas Peterssohn tveksam till att prata om sitt nya projekt Glimta. Det är bara i sin linda än och först vill han egentligen bevisa att modellen fungerar innan det är dags att slå på stora trumman.

“Det känns lite tidigt faktiskt även om jag verkligen tror på idén”, säger Thomas Peterssohn.

Han har varit lite i medieskugga sedan han med buller och bång tvingades bort från lokaltidningsjätten Mittmedia (Nerikes Allehanda, Sundsvalls Tidning, Gefle Dagblad och ytterligare ett 20-tal titlar) för tre år sedan. Bakom petningen låg en schism med den då relativt nytillträdde styrelseordföranden Jan Friedman.

“Vi hade olika syn på strategin och då var det inte så mycket att göra. Hade jag inte ordförandens förtroende gick det inte att arbeta vidare”, konstaterar Thomas Peterssohn.

Innan han blev vd för Mittmedia hade Thomas Peterssohn innehaft flera tunga chefsposter i medie-Sverige bland annat som chefredaktör för Affärsvärlden och vd på TT. Men han har också varit entreprenör och drog bland annat igång ekonomisajten E24 i början av 2000-talet. 

Och nu har han slagit in på entreprenörspåret igen. Efter avhoppet från Mittmedia har Thomas Peterssohn varit med och startat inte mindre än tre startups:

# Forever Sustainable – ett konsultbolag inom hållbarhetssegmentet

# Conzentio – datasäkerhetsföretag med specialistkompetens inom GDPR.

# Glimta – ett tekniklabb för medieföretaget.

Det är det sistnämnda bolaget som Thomas Peterssohn i denna intervju lägger ut texten kring. Tillsammans med entreprenören Mikael Runhem (grundare av IT-succén Episerver) bollade han idéer kring hur medieindustrin skulle kunna tjäna pengar på de 95 procent av läsarna som inte vill betala för sin tidning på nätet.

“Idag gör alla på samma sätt. Man sätter en betalvägg framför en stor del av innehållet och erbjuder allt på samma gång till den som betalar. Men på det sättet fångar du bara storkonsumenterna, det vill säga runt 5 procent av alla läsarna”, säger Thomas Peterssohn och fortsätter:

“Genom Glimta vill vi ta fram olika produkter för mediebolagen att komma åt intäkter från de övriga 95 procenten”.

Den första produkten är nu färdig att lanseras kommersiellt. Pilotkund blir Dagens industri och idén är att sälja inlåsta artiklar till företag som sedan kan sprida artikeln vidare till kunder och medarbetare. Köpet görs via Glimtas plattform och efter att kunden betalat så får hen en superlänk som gör att betalvägg öppnas upp för den aktuella artikeln.

“Historiskt har det varit en liten men lönsam affär att sälja särtryck av artiklar till företag som velat dela ut dem på till exempel mässor. Nu gör vi den produkten digital”, säger Thomas Peterssohn som berättar att intäkterna kommer att delas 70/30 till Dagens industris favör.

Slår testet med Dagens industri väl ut ser Thomas Peterssohn framför sig en relativt snabb internationell utrullning av konceptet.

“Vi för redan idag diskussioner med flera mediehus i Norden. Funkar det här för DI så kommer vi att kunna sälja lösningen till i princip alla större affärstidningar i Europa”, säger han.

Men samtidigt poängterar han att det här bara är den första produkten från Glimta. 

“Vi tittar på flera andra produkter som alla har till syfte att öka intäkterna för tidningarnas journalistik. Exakt vad det handlar om får jag återkomma till”, säger han.

Läs mer