Sök

Tobaksjätten vill göra en Netflix – för att inte gå samma väg som Facit

Netflix

Nu vill Marlboro-mannnen få dig att sluta röka. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Tobaksjätten Philip Morris vill få Sverige att fimpa.

Tobaksjätten Philip Morris gjorde rökning glamouröst bland annat genom den ikoniska figuren Marlboro Man som med cowboy-hatt på ofta rökte i solnedgången. 

Men vinden har som bekant vänt för tobaksindustrin – på 10 år har antalet rökare halverats i Sverige och det är inte speciellt glammigt att röka längre.

Så vad gör då ett bolag vars produkt är väldigt ohäftig och dessutom är så farlig att den dödar sina kunder?

"De försöker göra en Netflix – det är så svårt att tänka sig men streamingjätten tjänade en gång i tiden sina pengar på att skicka ut dvd-skivor till sina kunder", säger Erik Wisterberg i Breakits podcast.

"De insåg tidigt att den affären inte skulle hålla i framtiden – ställde om och utvecklade en streamingtjänst."

Annars överlever såklart inte bolaget. Ett svenska exempel på det här är när skrivmaskinsjätten Facit inte var snabba nog med att ställa om från mekaniska skrivmaskiner – och det slutade illa.

Nu vill Philip Morris bli ett techbolag och har plöjt ner miljarder i en pryl som ska få oss att fortsätta använda tobak.

Vad det är och skvaller från en influencermiddag där tobaksjätten var med i det senaste avsnittet av Breakits podcast. 

Lyssna här – och glöm inte att prenumerera.

 

Läs mer