Sök ikon

Han ska ut och ragga startups åt elektronikjätten Media Markt

Artikel bild
Foto: Pressbild

Tahero Nori är mannen som ska se till att Media Markt fortsätter vara relevant i elektroniksammanhang.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Han är innovationschef på Media-Saturn i Sverige, bolaget som äger Media Markt, med uppdraget att se till att kedjan alltid är först ute med de senaste prylarna i sina butiker.

I oktober 2014 började han därför leta efter hårdvarustartups att samarbeta med.

“Innovation kommer inte längre bara från de stora bolagen. Väldigt många coola och innovativa prylar kommer från startups. Till exempel Flics smarta knapp är ju en mer spännande innovation än den kurviga tv:n. Tack vare internet och inkubatorer sprider sig den senaste tekniken väldigt snabbt och efterfrågan ökar. Bara under 2015 har vi haft 40 olika varumärken från hela världen i våra butiker”, säger han.

Men att få in startups i det tunga detaljhandelsystemet är inte helt lätt, har det visat sig. Det finns flera flaskhalsar. En av dem är att startupbolagen har en helt annan företagsfilosifi än detaljhandelsjättarna. De är vana vid en helt annan rörlighet och korta tidsplaner.

“Mitt jobb är att se till att vi har en enkel och smidig process för startups så att vi snabbt kan få ut deras produkter i butikerna. Det är viktigt för att vi ska kunna hålla vårt löfte till kunderna att vara först med den senaste tekniken. Dessutom vill vi göra vår del för att stötta startups som har helt andra förutsättningar än stora bolag. Därför vill vi erbjuda flexibilitet och uppföljning”, säger Tahero Nori.

Varför ska startups överhuvud taget ha sina produkter i fysiska butiker?
"För det första så är det inte bara fysiska butiker. Media Markt är ett omnikanalbolag (de kombinerar e-handel med fysisk butik, Breakits tillägg) där kunderna får välja den försäljningskanal som passar dem bäst. Man kan sälja en del och nå många människor via Kickstarter men när kampanjen är klar ska man försöka locka kunderna till sin egen sajt. Det kan ofta vara svårt och kosta mycket att marknadsföra sin egen sajt. Vi har ungefär 15 miljoner besökare per år. Det är klart att startups vill ta del av de kunderna. Det är här volymerna finns”, säger Tahero Nori.

Han menar även att själva butiksmiljön i sig kan vara en stor fördel för bolagen.

"I butikerna har man möjlighet att känna på produkterna och se hur de faktiskt fungerar. Sedan finns det även personal på plats man kan ställa frågor till", säger han.

Vägen till detaljhandeln är lång och tung. Det är mycket som ska göras. Förpackningar, marknadsföring i butiken, rätt pris och utbildning av butikspersonal så att de kan förklara hur produkten funkar för kunderna.

Det hajpade mobilbolaget One Plus, som grundades av svenskkinesiske Carl Pei, har till exempel valt att sköta all försäljning via sin egen sajt.

Tahero Noris jobb är alltså att vinna tillbaks startupbolagens förtroende för detaljhandelsjättarna.

“Vi hjälper till med allt det där som utgör infrastrukturen runt. Det finns inte en enda produkt som är samma när man kommer på idén som den dagen den kommer ut i butiken. Man måste investera tre till sex månader i varje varumärke för att lanseringen ska bli riktigt bra. Men om vi hittar en produkt som redan har kommit långt och som vi gillar kan vi också ha den på ute i butikshyllorna på bara ett par veckor”, säger Tahero Nori.

Hittills har han haft mest kontakt med startups från Silicon Valley men på senare tid har flera svenska bolag visat intresse för att sälja sina produkter i deras butiker.

“Flic till exempel har just levererat till alla som har backat dem på Kickstarter. Vi har haft samtal med dem sedan ett halvår tillbaka och kommer få ut deras smarta knapp i början på nästa år”, säger han.

Han nämner även bolag som hörlursbolaget Pugz och Tinitell, som gör en enkel armbandsmobil för barn.

“Det finns flera bolag vi är i samtal med. Men många är inte riktigt redo att köra ut produkten i butiker än. De har sina crowdfundare att leverar till först och behöver få produktionen på plats förrän vi kan planera för att få ut deras produkter i butikerna”, säger han.

Trots att den startuprelaterade verksamheten hos Media Markt idag är relativt begränsad tror Tahero Nori att det kommer vara en viktig del av framtiden.

“Vi måste satsa stenhårt på startups för att se till att vi blir deras första val för att lyckas med försäljning. Det finns små bolag nu som kommer vara stora om bara ett par år. Se på wearable-industrin till exempel. Där var det bara startups för två år sedan nu börjar några av de bolagen sälja i stora volymer”, säger Tahero Nori.

Media Markt Sverige omsatte förra året ungefär 5 miljarder kronor. Hela koncernen, som har sin bas i Tyskland, omsatte nästan 200 miljarder kronor.

Läs mer