Sök ikon

Matsmart tar in 30 miljoner för att rädda ännu mer mat från soporna

Artikel bild
Ulf Skagerström, Matsmart, Jessica Nilsson på Northzone och Karl Andersson, Matsmart. Foto: Sara Lindh.

Jessica Nilsson på Northzone har följt Matsmart under två år. Nu kliver det svenska riskkapitalbolaget in som investerare i sajten, som säljer livsmedel med korta datum.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Matsmart föddes ur idén om att minska matsvinnet och erbjuda billigare varor. 2010 började Erik Södergren att köpa in varor med korta datum till sin Ica-butik i Akalla. Idén visade sig snabbt vara en win win-situation för så väl grossister som fyndsugna kunder.

“Hans butik blev mycket av en röda lappar-affär och kunderna i området kunde komma in och handla flera gånger per dag istället för en gång i veckan,” säger Karl Andersson, medgrundare och vd för Matsmart.

Erik Södergren förstod snart kraften i sin affärsidé men också att Ica-butiken var fel arena. I stället ville han flytta matfynden ut på nätet. Han tog kontakt med vännen Karl Andersson som snabbt nappade på idén och i sin tur fick med sig kollegan Ulf Skagerström.

“Vi började googla och insåg att matsvinnet är gigantiskt. Och bara sedan den första googlingen vi gjorde har det nästan tiodubblats. Folk gillar också att fynda, bara att det finns en tv-serie om Ullared säger allt. Och den tredje spaningen vi gjorde var att mat på nätet ökar hela tiden,” säger Karl Andersson.

För två år sedan lanserades Matsmart. Idag drivs matsajten av Karl Andersson och Ulf Skagerström. Erik Södergren är fortfarande delägare men jobbar kvar i sin Ica-butik.

“Hittills har vi sålt över 1.000 ton varor och ungefär en tredjedel är mat som annars skulle ha slängts,” säger Karl Andersson.

Lagret som ligger i Katrineholm består i dag av överskottsvaror som är utgående eller felmärkta. Det kan vara pasta, ris, konserver, oljor, mineralvatten, snacks och kaffe.

“Bäst före-datumet på de här varorna är bara en rekommendation. Tillverkaren garanterar att varan har samma struktur, tuggmotstånd, hållbarhet och kolsyrahalt som vid tillverkningstillfället, fram tills datumet har gått ut. Men den är ju inte förstörd för det, när det går ut” säger Ulf Skagerström.

I höstas började bolaget sälja godis som fått fel form till en bråkdel av priset. De flesta godisbitar som tillverkas blir perfekta, men ibland sker några felskapelser på vägen.

“Hallonlakritsskallar som saknar ett öga eller får fel färg smakar ju lika gott ändå. På tio dagar sålde vi fem ton,” säger Karl Andersson.

I februari 2014 tog Karl Andersson kontakt med Jessica Nilsson som varit med och grundat den tyska matkassejätten Hello Fresh. Han visste att hon precis gått över till andra sidan och börjat jobba som investeringsansvarig på Northzone.

“Det är en ganska rolig historia för mitt allra första samtal på Northzone var faktiskt med Kalle och Matsmart var det första bolag jag träffade. När ni berättade om er idé så kände jag direkt att det var en smart affärsmodell som faktiskt löser ett stort problem inom matindustrin,” säger Jessica Nilsson och vänder sig mot Karl Andersson och Ulf Skagerström.

Matförsäljningen via nätet växer snabbt och branschen tror sig stå inför ett genombrott.  Samtidigt pekar Jessica Nilsson på att mat är ett av få segment där priserna är lika höga eller till och med högre än i butik.

“Då är det svårt att motivera varför man som kund ska handla online. Det är en av anledningarna till att jag gillar Matsmart för de fyller ett segment som inte finns på nätet idag.”

Sedan det första mötet har Jessica Nilsson följt Matsmart och när bolaget nu tar in 30 miljoner kronor skjuter Northzone till majoriteten. Finansmannen Robert Ahldins investeringsfirma Edastra som är befintlig ägare gör en följdinvestering. Även investmentbanken GP Bullhound kommer in som minoritetsägare i bolaget.

“Vi har bekräftat att affärsmodellen fungerar och nu handlar det om att kliva ut i hela Sverige och skala upp verksamheten. Så småningom kommer vi också att lukta på Norden. Vi har kunder i hela Sverige men nu vill vi nå ännu fler,” säger Karl Andersson.

Omsättningen kommer att landa på 25 miljoner kronor i år.

Var är Matsmart om fem år?
“Då är vi stora och etablerade i Sverige och finns i Europa. Vi ska minst omsätta en miljard kronor.”

Hur ser ni på konkurrensen från matsajter som Mathem?
“Vi ser dem som ett komplement snarare än en konkurrent. Det de gör på nätet är helt fantastiskt, vi tittar på dem, lär oss och försöker gå vår egen väg. De är inga huvudkonkurrenter på något sätt. Vi kommer aldrig att kunna erbjuda det sortiment som de har, utan vi är mer av en partihandel.”

Läs mer