Ica har länge legat efter när det gäller försäljning av mat på nätet - men nu gör jätten en kraftansträngning för att komma i kapp. Inför speciellt inbjudna investerare och analytiker på fredagen lade koncernchefen Per Strömberg rejält fokus på hur det ska gå till i praktiken.
En av Per Strömbergs prioriteringar för nästa år är att höja effektiviteten i butikerna med hjälp av digitaliseringen, slog han bland annat fast.
Dessutom berättade Per Strömberg att över 150 av Icas butiker nu finns på nätet och att ytterligare 150 butiker är redo att börja sälja via nätet.
På kapitalmarknadsdagen presenterade Ica också nya siffror på hur mycket matförsäljningen på nätet växer i år. Enligt Per Strömberg bedömer Ica att 10 procent av den totala tillväxten i detaljhandeln kommer från online i år.
Det är betydligt mer än vad som spås i e-barometern där omsättningsprognosen för matförsäljning på nätet ligger på 4,1 miljarder kronor. Om Ica får rätt i att 10 procent av årets tillväxt kommer online så indikerar det en dubbling av marknaden 2015 till 6 miljarder kronor.