Sök

Acast dubblar omsättningen – "Det var ett fantastiskt år"

Acastpodcast

Ross Adams, vd på Acast. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Poddplattformen Acasts kraftiga tillväxtresa håller i sig.

Efter flera nya lanseringar på marknader utanför europa och en stark utveckling i USA och Storbritannien har Acast under fjolåret fördubblat sin omsättning till totalt 190 miljoner kronor. Samtidigt växer minusresultatet fortfarande, från 65,1 miljoner under 2017 till 85,5 miljoner förra året.

Det visar bolagets färska årsredovisning som skickats tillsammans med ett pressmeddelande.

“2018 var ett fantastiskt år för Acast inte minst när det kommer till vår omsättningsutveckling som gjort oss till den största globala spelaren på podcastmarknaden idag. Genom det stöd vi fått från våra investerare under 2018 har vi kunna öka vår tillväxt ännu snabbare under 2019. Vi har fortsatt expandera till nya marknader såsom Frankrike och Tyskland, skapat nya innovationer inom tech och en stark tillväxt både personal- och omsättningsmässigt”, säger bolagets vd Ross Adams i pressmeddelandet.

Under fjolåret har Acast bland annat slutit ett avtal med Spotify som innebar att bolaget fått tillgång till streaming-plattformens användare. Bolaget inledde också samarbeten med biltillverkaren Ford och brittiska jätten BBC.

Bolaget passade också på att stärka upp kassan under 2018 då de i december plockade in 300 miljoner kronor från bland annat Första AP-fonden och Swedbank Roburs fonder Ny Teknik.

Antalet anställda i Acast ökade från 62 till 110 under förra året.

Läs mer