Sök ikon
Breakit logo

Hon ska göra kupongutmanaren störst i Sverige

Artikel bild

Kupongsuccén Cuponation hårdsatsar nu på den svenska marknaden.
20 nya personer ska anställas till det nyöppnade Sverigekontoret som backas upp med riskkapital från den tyska jätten Rocket Internet.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Cuponation är ytterligare ett e-handelsbolag sprunget ur av det tyska riskkapitalbolaget Rocket Internet. Genom samarbeten med olika e-handlare kan CupoNation ge rabatter till konsumenter när de handlar via deras plattform.

Nu ska Cuponation storsatsa på den nordiska marknaden och etablerar därför ett nytt kontor i Sverige. Idag finns företaget i Sverige, Norge och Finland och ledningen hoppas även lansera i Danmark senare i år. Alla nordiska marknader ska skötas från det nya kontoret som troligen hamnar i Stockholm. 

”Det senaste budet är att vi ska vara omkring 40 personer på det nya kontoret. Idag är vi 20 personer som jobbar med de nordiska länderna så vi behöver göra en hel del nyrekryteringar”, säger Vendela Leksell, marknadschef på Cuponation.  

Anledningen till flytten är att företaget vill vara nära sina lokala marknader. Men produktutvecklingen kommer huvudsakligen att ske på huvudkontoret i München.

”Vi håller redan nu på att rekrytera nyckelpersoner till det nya Nordenkontoret. De första medarbetarna kommer snart att vara på plats och börja arbeta”, säger Vendela Leksell.

Cuponation är just nu tredje största aktör på e-kupongsmarknaden i Sverige efter konkurrenterna Kampanjjakt och Gratislandet. Målsättningen är att Cuponation ska vara störst på marknaden i slutet av året. 

”Problemet med svenska marknaden är att våra konkurrenter har haft för lite resurser. Kunderna har inte kunnat vara säkra på att rabatterna fungerar. Men vi har med våra muskler och finansiärer i ryggen möjlighet att säkerställa leverans”, säger Vendela Leksell. 

Trots att den totala e-handeln är störst bland män använder kvinnor fler rabatter. Hos Cuponation är omkring 80 procent av användarna kvinnor vilket enligt Vendela Leksell beror på att företaget har satsat på skönhet och mode.

”Men vi hoppas på att bli stora bland män, studenter och alla som vill handla billigt på nätet”. 

Affärsidén med att använda kuponger på nätet kommer främst från USA där företaget RetailMeNot har en ledande ställning. Men Cuponation fokuserar istället på marknader i Europa och Asien. 

”Den europeiska e-handelsmarknaden ligger ungefär tio år efter den amerikanska, vilket gör att det finns enorm tillväxtpotential. Men det innebär också att vi har en utmaning i att utbilda kunderna om hur man använder rabattkuponger på nätet”, säger Vendela Leksell som inte vill uppge några omsättningssiffror för Cuponation.

Cuponation har totalt tagit in omkring 146 miljoner svenska kronor i riskkapital sedan starten.

TOVE MELLGREN

Läs mer