Tre månader har gått sedan svenska Klarna lanserade sin tjänst i USA. I skrivande stund ligger transaktionsvolymerna på över en miljard dollar motsvarande 8,5 miljarder svenska kronor, i årstakt.
“Vi har tittat på hur stora volymer som snurrar i våra system under december. Tar man det gånger tolv så är vi uppe i den siffran. Hittills är vi det snabbast växande betalbolaget någonsin i USA. Varken Paypal, Stripe eller American Express har kommit upp i den här typen av volymer så snabbt,” säger Erik Engellau-Nilsson, marknadschef på Klarna.
Hur stor procent av transaktionerna som företaget tar vill han inte uppge.
“Men generellt sett så brukar man i USA ta mellan två och tre procent i transaktionskostnad.”
Hittills har bolaget mellan 10 och 20 kunder på den amerikanska marknaden. Den största av dem, e-handelssajten Overstock, omsatte i fjol 12 miljarder kronor och är noterat på Nasdaq-börsen.
“Det är anledningen till att vi har så hög volym, för att handlarna vi jobbar med är så stora,” säger Erik Engellau-Nilsson.
Hade ni väntat er den här typen av start?
“Nej, vi har jobbat väldigt noggrant och förberett lanseringen under flera år. Det är svårt att på förhand bedöma vad det skulle resultera i, men det känns väldigt lovande även om det också är viktigt att komma ihåg att vi bara är i början på resan. Det är ett maraton och inte ett sprintlopp,” säger Erik Engellau-Nilsson.