Sök

Han säljer 30 miljoner par strumpor i år – här är Happy Socks hemlighet

Happy Sockse-handel

Happy Socks vd Stefan Fragner gästade Breakit i Almedalen.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Happy Socks har gjort succé med sina färgglada strumpor och passerar snart en miljard kronor i omsättning.
Men vad ligger egentligen bakom framgångarna?
Nu avslöjar vd:n Stefan Fragner sina bästa tips.

Färgglada strumpor – kan det verkligen flyga? 

Den frågan har det svenska bolaget Happy Socks besvarat med besked. De glada strumporna har gått på export världen över och bolaget räknar med att omsätta en miljard kronor i år. 

Allting började 2008 när grundarna Mikael Söderlindh och Viktor Tell såg en lucka i marknaden. Det fanns ingen aktör där ute som enbart satsade på strumpor – så de bestämde sig för att göra det. 

För två år kunde de casha in rejält när större delen av bolaget såldes till Palamon Capital Partners.

I dag rattas Happy Socks av vd:n Stefan Fragner som gästade Adyens och Breakits scen i Almedalen på onsdagen.

Vi frågade såklart honom vad som gjort att just Happy Socks blivit så framgångsrika.

”Vi visste att strumpor är en produkt som fungerar i hela världen. Vi har lyckats genom att ta något vanligt och göra det till en glädjespridande produkt”, säger Stefan Fragner.

Den svensk strumpbolaget hade en kaxig vision redan från start och siktade direkt mot den internationella marknaden. De tog sikte på en rad återförsäljare och kontaktade de stora varuhusen.

Att synas i varuhus är nämligen viktigt, menar Stefan Fragner.

“Det är viktigt att visa sina produkter på rätt ställen, då vill andra också ha dem”.

Happy Socks satsar i dag även på underkläder och badkläder, men strumporna utgör fortfarande runt 80 procent av den totala försäljningen.

Och det är ett svindlande antal glada strumpor som reser världen över. 

“Under 2019 kommer vi att sälja runt 30 miljoner par strumpor”, säger Stefan Fragner. 

Happy Socks har ännu inte gått ut med siffrorna för det senaste brutna räkenskapsåret som avslutades i mars i år. 

I år är målsättningen dock att omsätta miljarden. 

“Vi vill öka lönsamheten och borde öka vinstmarginalen med 10 procent, men ambitionen är mycket högre”. 

Finns det någon risk att folk tröttnar på färgglada strumpor?

“Vi är ganska duktiga på att anpassa oss. Jag ser ingen moderisk. Om modefärgen är grön så gör vi det”. 

Här är Stefan Fragners bästa tips för att bygga en global succé:

1. Hitta din nisch

“Välj en produkt och bli väldigt duktig på den".

Då handlar det också om att välja bort.

"Det är viktigt att säga nej till grejer. Det är bättre att göra några grejer bra". 

2. Hitta starka samarbetspartners 

“Du behöver samarbetspartners du kan växa med. Det gäller för logistik, reklam och egentligen allt du gör. Vi jobbar mycket med Facebook och Instagram som hittar kunder till oss över hela världen.

"Jag rekommenderar att hitta partners du kan växa globalt med från dag ett så att du inte behöver byta hela tiden". 

3. Våga prova, misslyckas och förvåna! 

“Det är jätteviktigt att vara innovativ och våga nya mönster och samarbeten med designers. Man vet inte om det kommer funka, men man måste försöka”. 

“Vi har samarbetat med exempelvis David Hasselhoff. Det är viktigt för oss att göra grejer som ingen förväntar sig, grejer som överraskar”. 

4. Vänta inte för länge – och lyssna på kunden 

“Gå ut och testa, håll inte tillbaka. Gå ut med din idé och vänta inte tills produkten eller hemsidan är perfekt”. 

“Lyssna och anpassa dig till kunden, de vet vad de vill ha”. 

5. Rekrytera för mångfald

Stefan Fragner betonar vikten av att ha medarbetare från hela världen för att kunna förutse beteenden och anpassa budskap lokalt. Tyskarna gillar exempelvis inte vissa färger på strumporna och i Österrike är Instagram en svag kanal. 

6. Hitta bra matchningar

Happy Socks är bolaget som utsett en “Head of happiness”, som närmast kan jämföras med en HR-tjänst. 

“För oss är det viktigt att vi attraherar folk som är duktiga men även passar och vill sprida glädje”. 

Läs mer