I samband med förra julhandeln började Urb-it dra igång sin verksamhet i Stockholms innerstad. Lagom till ettårsdagen är det dags för nästa steg. I lördags smygstartade grundarna Mats Forsberg och Bror Anders Månsson i Paris. Partnern är det franska konditoriet Ladurée som är världskänt för sina macarons.
“Så nu överlämnar vi macarons till konsumenter i staden. Vi testar modellen, rekryterar personal och gör en lansering successivt när vi får ombord handlare. Under första kvartalet nästa år kommer vi att lansera i London. Expansionen går enligt plan,” säger Mats Forsberg, medgrundare och vd för Urb-it.
Leveranstjänsten fungerar så att kunden köper varan från handlaren nätbutik. I samband med köpet går det att välja att betala extra för en Urb-it-leverans i Stockholms innerstad. Inom en timme ska en så kallad “urber” ha budat över din vara.
Vad hände med lanseringen i Köpenhamn?
“Det är möjligt att vi kommer att lansera där senare under nästa år, men det kan också bli en annan stad. Det enda vi bestämt nu är Paris och London. Vilken eller vilka städer som kommer därefter beslutas under kvartal ett, säger Mats Forsberg.
Urb-it lär inte sakna konkurrens. Den San Franciscobaserade budfirman Postmates som värderas till runt 4 miljarder svenska kronor, planerar också att lansera i London under andra kvartalet 2016, skriver Tech Crunch.
För att finansiera utlandsexpansionen gjorde Utb-it en nyemission i oktober. Då stärktes kassan med 15 miljoner kronor. Totalt har bolaget tagit in 60 miljoner kronor sedan starten.
Som vi skrivit tidigare backas bolaget upp av en rad kända finansmän, däribland Erik Penser, Erik Mitteregger, Lars Irstad och Gerald Engström. Förutom befintliga aktieägare har den nybildade fonden Zenith Vencap gått in med kapital i den senaste rundan.
Den stora utmaningen har framförallt varit att e-handlarnas teknikplattformar inte har varit redo för att kopplas upp mot Urb-it.
“Det är en blandad mogenhet gällande i vilken omsträckning handlare kan integrera sin butiksförsäljning med sin e-handel. Men vi har under året utvecklat plugins som gör det betydligt enklare för dem att komma igång med Urb-it,” säger Mats Forsberg.
Hittills har mellan 40 och 50 kunder anslutit sig till tjänsten. I tisdags lanserades Bibliotekstans julkampanj Urba julen. Man beställer sina julklappar från butiker runt Biblioteksgatan på Östermalm och får dem levererade till önskad plats ända in på julafton. Under nästa vecka kommer företaget att gå live med Media Marktoch Waynes Coffee.