Sök

Efter fem års slit – Refunder når 500.000 användare: "Känns fantastiskt"

RefundereEquity

Fredrik Ohlsson, Magnus Wiberg och Victor Dahlborg. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Nu siktar det Bonnier-backade bolaget på nya marknader.

Refunder har byggt en tjänst där kunderna går via deras sajt eller app när de handlar hos över 1.000 anslutna e-handlare. Alla köp som går via Refunder får bolaget en provision på – som de sedan delar med kunderna.

Det betyder att kunderna alltså får en liten del av pengarna de har lagt ut tillbaka i en slags "cashback".

När Fredrik Ohlsson och Victor Dahlberg drog igång bolaget i april 2014 satte man upp målet 500.000 medlemmar inom fem år. Det bommade man – men bara med en dryg månad.

"Vi är ändå grymt stolta över att ha fått med så många konsumenter på tåget" säger Victor Dahlborg som är marknadschef på Refunder.

För det har inte varit plättlätt att få svenskarna att skriva upp sig på att få pengar tillbaka.

"Vi tog nog lite för lätt på utmaningen att få folk att förstå att det är enkelt och att det inte kostar något."

Förra året gjordes köp för 1,5 miljarder kronor via Refunder – och det är kunder som ofta kommer tillbaka. I snitt gör kunderna 12 inköp varje år hos olika e-handlare.

Redan nu har man gått in i Polen – där man har anställt en landschef.

“Det är en intressant marknad som är 4 gånger större än Sverige.”

Från att ha gjort en förlust på ungefär 22 miljoner kronor för två år sen går man nu med vinst på månadsbasis.

"2017 satsade vi 20,5 miljoner på marknadsföring men nu när vi har en så stor kundstock kan vi börja kapitalisera på den," säger Victor Dahlborg.

Stora investerare i Refunder är Bonnier Ventures och riskkapitalbolaget Eequity.

Läs mer