Sök

Aftonbladet jublar trots stor minskning – hur går det ihop?

SchibstedMediepoddenMedier

Foto: TT / Sara Lindmark

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Tidningen har rekordlåg omsättning, ändå jublar ägaren Schibsted på ett unikt sätt.

“Det ser ljust ut”, säger ägaren - trots att det går käpprätt åt fel hål?

Det är inte ofta Olle Lidbom använder dräpande metaforer i Mediepodden. Men efter Schibsteds gått ut och hyllat Aftonbladet, menade min kollega att Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal framstår som en medievärldens Bagdad-Bob.

“Det går ju inte att säga att det ser ljust ut bara för att man sitter på soldäck på Titanic. Skeppet sjunker!”

Och ja, det är en dyster kvartalsrapport, satt i rätt perspektiv. Visst, tidningen behåller sin vinst på tio procents marginal, men de tappar 13 procent i print och ökar bara de digitala intäkterna marginellt, vilket gör att omsättningen minskar 9 procent jämfört med förra årets kvartal.

De gör sedan kostnadsminskningar som knuffar upp resultat, men ändå - det är tufft. Det är i det här sammanhanget som Raoul Grünthal säger till Medievärlden att det ser “ljust ut”, eftersom det ser ljusare ut för Aftonbladet än andra tidningar.

Men kan man säga att något ser ljust ut om man tappar dramatiskt i omsättning och dessutom har svårt att parera digitalt?

Retoriken är ovanligt slingrande för att komma från Schibsted, och därför finns anledning att fundera på vad som gömmer sig bakom orden.

“Jag är oroad att det här är en täckmantel för ett större problem, som vi inte sett än”, säger Olle Lidbom.

Du hör hela analysen plus några invändningar i Mediepodden, där vi också pratar om den nya tidningen Gardet – som en feminismens motsvarighet till Fria tider, men det har vi olika åsikter om. Och om Filip Hammars fejkade bitcoinannonser + mycket mer.

 

Läs mer